Kastar sig ut ur transporten..

asterix_zaphir

Trådstartare
Finns det några bra tips på hur man lär hästen att inte kasta sig ut ur transporten.
Alla tips välkomnas :D

Senast ändrad:
Sv: Kastar sig ut ur transporten..

Det har bara hänt mig en gång. Då var det ett äldre sto som hos fodervärd fått ovanan att så fort man tog ner lämmen så kastade hon sig ut ur transporten.
Efter som det inte var någon dum häst så gick det lätt att bota. Lastade henne i släp med kraftiga bakbommar. Körde en tur med henne och öppnade lämmen. Men lät bommarna sitta kvar i. Hon kastade sig två gånger bakåt innan hon insåg att hon inte kom av på det viset. Efter detta har hon aldrig gjort om det igen.

Mitt sto kastar sig bakåt mot bommen så fort man öppnar luckan/lämmen. Hon är stor och bryr sig inte alls om att bommen sitter där. Släpet gungar och vi får vara snabba och ta bort bommen när hon lugnar sig någon kort stund. Men det är inte roligt och en risksituation. Jag undrar också vad man kan göra för att träna bort detta.

Framurlastning är inte dumt;) har provat med en häst som kastade sig ur bakåt att låna en transport med framurlastning, efter några resor i den transporten så stod hon och väntade med spetsade öron och trodde att lemmen skulle öppnas där fram, stod som ett ljus då vi tog ner baklemmen och bakade reläativt lugnt ur, har gjort så sedan dess:D
jumanji

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama