Kastar sig under bommen vid urlastning

sherdil_love

Trådstartare
Min foderhäst har börjat gå under bakbommen vid urlastning och jag behöver tips.
Kan börja med att berätta att han först inte ville gå in i transporten (men förra fodervärden hade varnat oss och sagt att han kunde bli så med nya transporter)
Så nu går han både in i transporten och står lugnt när man åker. I början ville han nästan inte gå ut när man lastade ur, utan backade väldigt sakta. Men mamma skulle lasta ur honom en gång och det blev ett missförstånd, han trodde mamma ville att han skulle backa fast bommen fortfarande var kvar. Så han började kasta sig utåt och böjde sig ner så han kom under bommen. Idag gjorde han det en gång till men skapade upp över rumpan/ryggen. Bakbommen är pyttelite för hög (sitter lite under svansroten) men går inte att justera. Jag ser att han får panik när han fattar att det är något bakom honom. Så vad tycker ni jag ska göra?

du måste se till att ha en bakbom som är korrekt placerad först och främst. Livsfarligt annars om hästen fått för sig att börja kasta sig bakåt - den kan bryta manken för att inte tala om alla problem allmänt med en häst som lärt sig att inte respektera bakbommen om den kommer ikläm under den och får panik.

Okej hur högt tycker du den ska sitta?? Jag tycker att bommen sitter bra tills han böjer sig ner eller vad man ska säga

Okej hur högt tycker du den ska sitta?? Jag tycker att bommen sitter bra tills han böjer sig ner eller vad man ska säga

bommen sitter inte bra eftersom det räcker att hästen knäar så kommer den under. Lika med livsfarligt.
bommen ska sitta mitt över bredaste biten på rumpan på hästen - varken för högt för då blir det som i ditt fall, eller för lågt för då kan hästen "sätta sig" över bommen istället.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: kryckan
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 939
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar