kastar sig över en i boxen

Mirre

Trådstartare
min häst har börjat kasta sig över mig när jag tar in honom på kvällen. Tar in honom i boxen (jag går först) vänder honom och ska ta av grimman, och då ska han bara till maten. Har alltid gjort så och det har inte varit några problem. Dock har han gått ute mellan mitten av mars till i början på sep så det är väl en stor anledning.
Men vad ska jag göra åt det? Är ju en klar fördel om han står still tills man hinner flytta på sig alla fall

Sv: kastar sig över en i boxen

Min häst var sån när han kom. Jag såg till att när jag tog av grimman så hade jag fortfarande grimskaft runt halsen, så jag hade något att ta tag i när han dök mot maten, och kunde hejda honom. Sen kunde jag så småningom låta det ligga lösare och lösare, och efter ett tag funkade det bra ändå. Visst fick jag handgripligen knuffa till honom ett par gånger efter det också, men nu väntar han snällt på "varsågod" innan han kastar sig. Men så var min häst en rätt snäll häst som inte aktivt går över en heller, så jag har inte så gott om råd för mer buffliga hästar.

Finns det alltid mat i krubban när han kommer in? Annars borde det kunna hjälpa att se till att krubban är tom, så han inte har något för att kasta sig. Ge honom sen maten (när du kan stå ivägen för den) men låt honom vänta på "varsågod" innan han tar den. (Utmana inte ödet här; en kvarts sekund eller så är en bra tid att börja med, så han inte behöver koncentrera sig så mycket.)

Den häst som gör så med mig får sig en date med min armbåge eller annan kroppsdel som befinner sig lämpligt till för att hästen ska få för sig att den slagit huvudet i en vägg. Det blir tvärstopp, och skulle hästen mot förmodan ta sig ner i krubban så plockar jag helt enkelt upp hästen igen. Är man häst och ska få mat av mig så står man still tills jag sagt annat, så enkelt är det bara, och även de vid matdags bråkigaste hästarna brukar snabbt finns sig i det.

Jag skulle nog se till att det är tomt på mat i krubban i en sån här situation så hästen inte har något att dyka mot. I börja kommer nog hästen göra detta ändå men när den inser att det inte finns någon mat där så kanske han slutar upp med detta beteende.
Innan du knäpper av grimman så stå kvar med hästen en stund i boxen. Klappa den och beröm den för att den står still. När den har lugnat ner sig och du märker att den "glömt" maten då släpper du hästen.

Lycka Till Lakrits

tack allihop för alla tips!
Ska tänka på dom i kväll :bow:
Gjorde så igår att jag la grimskaftet runt boxgallret så han
inte kom nånstans.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30