Kasta sten på hästarna

I

isse

Hej, Våran sommarhage ligger bredvid ett hus och det ligger lite hus omkring och i ena huset (som ligger närmast hagen) bor det en kille som kanske är 16? Och han hade en rejäl fest i somras när våra hästar stod i hagen. Och på morgonen när vi kommer till hästarna så ser vi att det ligger stenar som inte har legat där förut och som inte bara har växt fram ur marken så vi antar att nån har kastat sten, vi har hittat sånt här förrut ibland och inte brytt oss så mycket men det händer hyffsat ofta nu så då har vi liksom lagt märke till det, har även hittat fotbollar därinne. Vi vet ju inte om nån har kastat på våra små änglar men om det nu är så och jag skulle komma på nån med att göra illa mina hästar på nåt sätt. Vad har man rätt att göra då?!
Skulle jag se nån som gjorde illa mina hästar så skulle jag jaga runt personen med långpisken runt stan. Men jag undrar, vad får man göra i ett sånt läge??:confused:
Räknas det som självförsvar?? eller är det misshandel då?
Det är ju klart att man inte slår människan gul och blå men jag skulle nita den jäveln!:devil:
Vad tycker ni? Har ni varit i nån liknande situation?
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Vi hade grannar med 2 söner som hade en pappa som höll sina söner kort, men som ändå fick göra vad de ville- för det får man när man bor på landet:confused:
De la gräs på eltråden, kastade upp sten på plåttak o skjöt kottar med tennisracket på hästarna.
När de blev äldre hade de cyklar som skramlade så mkt som möjligt o drog järnet förbi ledande hästar. Sen när de fick moppe så åkte de genom skogen- bara för att komma ner dit hästarna gick o skrämma dem- spåren gick raka vägen till ingången av hagen.

Gick ej att prata med föräldrarna eftersom deras barn inte ljög.
Till slut hotade pappan mig med misshandel o hamnade sen i fängelse pga utförd sdn på frun o andra.

Polisen kom o såg till att ungarnas trimmade moppar blev åtgärdade. De hördes på ngn km håll.

Det blev skilsmässa o flytt snipp snapp o så var sagan slut.
 
Sv: Kasta sten på hästarna

om du vet att de ska ha fest eller att något kommer att ske medan ni har era hästar ute så gillra en "fälla". Du får helt enkelt sätta dig ute och pana och gärna med filmkameran i högsta hugg. Du ska givetvis inte synas. Börjar dom kasta sten på hästarna kan du både ge dem en riktig åthutning och föra ditt bevis till polisen och anmäla dem!
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Kanske ska börja med att hitta några rimliga bevis till att det verkligen är honom.. Gå och prata men han om det går..
Är ni säkra på att det är han, så Anmäl honom till polisen!!
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Ska tänka på det där med att gillra en fälla;)
Nej jag vet inte att det är han eller om det ärnån annan men nåt är det som händer i hagen när vi inte är där. Har kommit ut i hagen bland och hittat hästarna sjöblöta tryckandes i ett hörn. Och som sagt hittat fotbollar, stenar som inte var där förut osv.
Men frågan var egentligen den att om man kommer på nån med att skada hästarna på något sett vad får man göra då? Man kan ju inte bara titta på och sen polisanmäla. Även om man kanske skulle ryta till osv så skulle det nog slå slint i huvudet på mig och jag skulle bli fullständigt galen, men då kanske man åker på det själv men eftersom att hästarna inte försvarar sig så borde det ju räknas som självförsvar åt hästen eller?
Nån som känner nån polis som kan fråga?
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Fyy vad elakt!! Jäkla "ungar" som inte har någe vett alls i huvudet!! Jag blir så arg!!:devil:
Här håller vi just nu på med polisanmälan - det är någon jäv*l som skjuter på våra hästar:eek: !! Iofs är skadorna inte allvarliga, de är av typ soft air gun eller liknande med det är ju fan inte kul!!

Vet inte hur det är med självförsvaret men det skulle vara intressant att få reda på:) !

Hoppas du kan ta dem på bar gärning, helst då med filmkameran i högsta hugg:devil: !!
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Stackars hästarna! Stod i ett stall tidigare där ungarna på nyår och påsk sköt raketer utanför stalldörren och in i hagen :eek: . Så gick det till när min pålle blev skotträdd :smirk: .
Hoppas ni kommer på vilka det är och att de får det hett om öronen :devil: !
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Ska tänka på det där med att gillra en fälla;)
Nej jag vet inte att det är han eller om det ärnån annan men nåt är det som händer i hagen när vi inte är där. Har kommit ut i hagen bland och hittat hästarna sjöblöta tryckandes i ett hörn. Och som sagt hittat fotbollar, stenar som inte var där förut osv.
Men frågan var egentligen den att om man kommer på nån med att skada hästarna på något sett vad får man göra då? Man kan ju inte bara titta på och sen polisanmäla. Även om man kanske skulle ryta till osv så skulle det nog slå slint i huvudet på mig och jag skulle bli fullständigt galen, men då kanske man åker på det själv men eftersom att hästarna inte försvarar sig så borde det ju räknas som självförsvar åt hästen eller?
Nån som känner nån polis som kan fråga?

Nej det är INTE självförsvar om du ger dig på honom, då anmäler han dig för misshandel och då sitter du där i tingsrätten :eek: och din advokat förklarar att jo men snälla rätten han kastade saker på hästerna, och rätten fäller dig ändå för misshandel, för att samhället kan inte låta folk hoppa på varandra bara för att man blir arg över att nån gör en dumhet. (Då skulle t ex varenda butiksinnehavare få misshandla nån som dom ertappade med att slå sönder ett fönster.)

Dessutom är han 16 år så är han ett barn i lagens ögon och då är det barnmisshandel och du ligger ännu mera illa till, så DU FÅR INTE!!! göra nåt :mad: :mad: det säger jag för din egen skull!

Säger som andra, stå och se på så att du gör dig till vittne eller ännu bättre filma i smyg och sen anmäler du honom till polisen. Om du tror att du inte klarar av att se på utan att hamna i rätten (se ovan) så be någon spana åt dig.

Lycka till :banana:
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Tack alla för svaren. Bra då vet jag att man inte får göra något. Ska se om jag kan hålla koll på när han har fest nästa gång så ska jag sitta med filmkameran i högsta hugg:devil:
Min kompis hade sin häst ute i hagen en dag, när hon var på jobbet så ringer stall ägaren och säger att hon måste komma nu!!
När hon kommer ut och kollar på sin häst så ser hon att han har ett jätte sår på baken och frågar vad som har hänt. Då säger stallägaren att hon såg två personer skjuta raketer på hästarna och hon visste vilka det var. Så dom fotade såren och tog med raketen som låg i hagen och gick hem till dom där personerna. Personerna visade sig vara 17 år och deras mamma fick spel och vart fly förbannad och sa åt personerna att dom minnsan skulle få betala vart enda öre som det skulle kosta i veterinärvård för hästen och det fick dom göra också. Eftersom att mamman tog det på så stort allvar och att personerna fick betala för vad dom hade ställt till med och be om ursäkt 150 gånger så anmälde dom aldrig men berättade för försäkrings bolaget vad som hade hänt.
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Kan det inte ha varit ngn kompis till grannen?
Jag skulle prata med honom.
 
Sv: Kasta sten på hästarna

det var en mamma med båda fötterna på jorden det :bow:

du gör rätt i att spana och ha kamera med dig.. försök att komma så nära killarna som möjligt och ha lång zoom så att det blir tydliga bilder på dom..
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Tack alla för svaren. Bra då vet jag att man inte får göra något. Ska se om jag kan hålla koll på när han har fest nästa gång så ska jag sitta med filmkameran i högsta hugg:devil:
Min kompis hade sin häst ute i hagen en dag, när hon var på jobbet så ringer stall ägaren och säger att hon måste komma nu!!
När hon kommer ut och kollar på sin häst så ser hon att han har ett jätte sår på baken och frågar vad som har hänt. Då säger stallägaren att hon såg två personer skjuta raketer på hästarna och hon visste vilka det var. Så dom fotade såren och tog med raketen som låg i hagen och gick hem till dom där personerna. Personerna visade sig vara 17 år och deras mamma fick spel och vart fly förbannad och sa åt personerna att dom minnsan skulle få betala vart enda öre som det skulle kosta i veterinärvård för hästen och det fick dom göra också. Eftersom att mamman tog det på så stort allvar och att personerna fick betala för vad dom hade ställt till med och be om ursäkt 150 gånger så anmälde dom aldrig men berättade för försäkrings bolaget vad som hade hänt.

Fram för fler såna mammor! :bow: :bow:
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Jag förstår inte hur det kan finnas så ofantligt många (ursäkta uttrycket) PUCKON i världen!
Bara för att man har häst så är man inte värd vatten ens! och för att inte tala om hur lite hästarna är värda!
Skjuta raketer på hästarna?! vart är världen på väg?!
Jag har vart med om att folk inte brytt sig när man är ute och rider utan bara fortsätter skjuta raketer runt hästarna så de blir skiträdda men de ni berättar är ju hårresande!
Jisses vad arg jag blev!!!:devil:
va bara tvungen att skriva av mig lite!
 
Sv: Kasta sten på hästarna

Hej, Våran sommarhage ligger bredvid ett hus och det ligger lite hus omkring och i ena huset (som ligger närmast hagen) bor det en kille som kanske är 16? Och han hade en rejäl fest i somras när våra hästar stod i hagen. Och på morgonen när vi kommer till hästarna så ser vi att det ligger stenar som inte har legat där förut och som inte bara har växt fram ur marken så vi antar att nån har kastat sten, vi har hittat sånt här förrut ibland och inte brytt oss så mycket men det händer hyffsat ofta nu så då har vi liksom lagt märke till det, har även hittat fotbollar därinne. Vi vet ju inte om nån har kastat på våra små änglar men om det nu är så och jag skulle komma på nån med att göra illa mina hästar på nåt sätt. Vad har man rätt att göra då?!
Skulle jag se nån som gjorde illa mina hästar så skulle jag jaga runt personen med långpisken runt stan. Men jag undrar, vad får man göra i ett sånt läge??:confused:
Räknas det som självförsvar?? eller är det misshandel då?
Det är ju klart att man inte slår människan gul och blå men jag skulle nita den jäveln!:devil:
Vad tycker ni? Har ni varit i nån liknande situation?
Polisanmälan brukar få folk att lugna ner sig.:smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 700
Senast: Raderad medlem 142449
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 057
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp