K

kristalia

Fick min analys igår! Oj Oj tänkte jag när jag såg den. Energi 5.2 mj/kg foder, smb protein 12 g/kg foder. Alltså en kvot under 3.
Vad gör man? Har hästen inhyrd och hösilaget ingår i hyran. De har köpt balar för hela vintern så jag tror inte att de är villiga att kassera och köpa nytt.
Vad beror det på att det blir ett så dåligt näringsinnehåll och vad skulle ni ha gett era hästar för tillskott?
Hästen har fri tillgång på balen så den får i sig ca 14 kg per dag. Funderar på krafft protein som har ett väldigt högt värde på protein och krafft groov 125? Det kommer bli en dyr fortsatt vinter!!

Sv: Kasst hö

Ska vi skicka grovfoder till varandra? :idea:
Jag fick ju ändra om i min foderstat för hästen blev dålig i magen av för mycket protein.
Det är inte roligt ekonomiskt att komplettera ett sånt grovfoder.
// Linda

Nu har jag kommit på hur jag ska lösa problemet iallafall. Det blir 1 kg krafft protein till hästen. Det är ju 330 g/kg foder protein i det så kvoten kommer då att höjas till drygt 6. Men det fodret är ju tyvärr så dyrt. Är väldigt glad att jag analyserade mitt ensilage. Det har gått lite trögt med det men tillslut gjorde jag det som tur var. Tidigare år har värderna varit kanon men inte i år förmodligen för att vi bytt foderleverantötr. Vallen torde nog ha varit sisådär 5-7 år gammal och dåligt gödslat, så det blir att kolla upp mer vem man köper sitt silage ifrån nästa gång.

Helt otroligt vad dåligt det var!! Smb råprotein 12g/kg foder och en kvot under 3.:crazy:
Ridträningen med det silaget kan nog inte vara speciellt uppbyggande. Hästen skulle inte sätta några muskler överhuvudtaget. Nu har jag verkligen lärt mig av denna situation. Och jag hoppas att alla som läser det här får en "ahaupplevelse". Man vet inte vad man har för grovfoder förän man analyserat det.

Om det är 330g smrp du är ute efter så kan kanske lucern av rätt sort vara billigare? Jag köper lucern med 150g smrp per kilo, dvs två kilo ca ger 300g smrp. En säck betalade jag 145kr (30kg i säcken) för med det blir ju mycket billigare om man köper en pall tex. Beror ju lite energin på protein resp lucern också men ändå. Det är ju dessutom grovfoder så att hästen kanske äter lite mindre ensilage och du spar någon krona på det?

Förra vintern hade jag ungefär samma värden som dina. 12 smrp och 7,2 MJ. :crazy:
Det var inte lätt ska jag säga. Två islandshästar som skulle vila pga skador och bara skulle ta det lugnt i hagen. Jag löste det med minigivan av hö och kompletterade med lucern, Krafft Protein och soja. Fick tag i en soja med 410 smpr till ett bra pris.

Tvärtom är inte heller så enkelt at fodra med. Vad säjs om 73 smrp och en kvot på 10?

Har också för högt... Srp 81 MJ 8.6... kvot över 9 Får inte tag på nåt annat...

Kan du, så köp till mera och bättre hö än det som ingår. Det är inte kul att vara tvungen att ge så mycket "kraftigt" kraftfoder men det beror också på vad hästen tål osv.

Tänk på att inte ge för mycket protein vid ett och samma tillfälle, det finns rekommenderade maxmängder.

Tyvärr så har stallägaren som jag hyr in hästen hos redan köpt allt silage för vintern och hon vill inte kassera det och köpa nytt.
Hade jag bestämt så hade jag analyserat först och inte alls köpt det där silaget.
Alla är tyvärr inte medveten av vikten av ett bra grovfoder.

Har diskuterat med en foderrådgivare på krafft och det är ok att ge ett kilo av krafft protein vid ett och samma tillfälle. Men det är klart att det känns lite konstigt att behöva ge ca hälften av proteinbehovet i ett kilos krafftfodergiva. Jag ska sakta öka på krafftfodergivan.

Varför jag inte ger t.ex lucern är för att det mycket beror på att jag vill höja kvoten. .
Om jag ger lucern så kan jag tillgodose proteinbehovet men kvoten skulle inte hänga med upp till 6.Med ett kilos krafft protein får jag en kvot på drygt 6 men skulle jag ge lusern skulle kvoten bli lägre. Energibehovet är ordentligt tillgodosett.

Fick oxå min i Måndags, jag visste att det var ett bra hö, men att jag skulle bli tvungen att plocka bort all kraftfoder, hade jag inte räknat med:eek: 8,8 MJ/kg (78g/kg Ts) i omsättningsbar energi;)

ÅÅÅ...Det perfekta höet för min häst. Gör inget att kvoten blir hög!!
Ska vi byta? Du får köpa mitt billigt?:banana:

Tänk vilken tur att du analyserade! :idea:
bättre sent än aldrig!

Det låter som en klok idé med krafft protein tycker jag. Det ska ju vara ett relativt milt proteintillskott om jag förstått det hela rätt med mkt potatisprotein. Har din häst tappat nåt än? En häst som går på detta hösilage borde inte bara ha svårt att sätta nya muskler utan tappa större delen av de befintliga också. Har sett det, på ungefär samma kassa grovfoder som ditt, häst som blev staket, fy fan :crazy:

Apropå dyra foder så kan jag dela dina sorger :p
Jag har ändå ett kanonbra hösilage med kvot på över 9, men ändå hållt henne och de andra som ätit detta, jättefina i hull och muskler. MEN, efter hon rasade massor i vikt (hull och muskler!) efter operation i december har jag fått köpa dunderfodret Krafft Rehab som inte heller är gratis direkt :crazy:
2 kg om dagen äter hon med. GÅ UUUUUUUUUUPP häst!!
På en månad har hullet börjat komma tillbaka men det behövs mer, och musklerna kommer verkligen inte i samma takt som hullet, trots all protein hon får i sig. Så det är inte alltid tabellerna säger sanningen om behovet!

Lycka till nu :bow:

Jo det stämmer att det mestadels är potatisprotein.
Faktiskt så har jag inte märkt att hästarna i stallet har tappat muskler men jag skulle gissa på att det inte skulle ta lång tid till, tills det skulle börja märkas. :crazy:

Ja det kan ju ta tid innan musklerna kommer tillbaka. Men med rätt träning och mat så brukar det gå sakta men säkert framåt :)

Vi har 8,7 MJ och 110 g smrp. Jey. Men våra hästar tål det som tur är och är så fina så :)

Tog analys på höet i mitt stall (ingår i hyran) eftersom min gubbe har tunnat ur mkt.
Protein 19 g/kg foder, Energi 6,7 MJ /kg foder!:(
Blir mkt lusern och groov 125 till min pålle. Dyyr vinter och vår...:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka