Kass ridkondition

O

OsCoxae

Jag anser mig ha bra kondition. Jag tränar pass på gym eller joggar (oftast mellan 5-7 km) flera gånger i veckan och vardagsmotionerar flitigt. MEN när jag hoppar upp på hästryggen så flåsar jag som tusan efter bara en liten stunds galopparbete alt. nedsittning i trav. Särskilt när man tränar för tränare ensam, då kan jag inte mygla när tränaren fokuserar på någon annan :angel:
Måste man ha just god RIDkondition för att orka med ridningen, räcker det inte med god "vanlig" kondition? Eller kan det vara så att jag kanske glömmer att andas...? ;)
Borde jag kanske träna annan sorts träning vid sidan av - intervallträning eller annat...?
Vad tänker ni kring detta?

Sv: Kass ridkondition

Man SKA bli trött av att rida! ;) Och i ridningen använder du helt andra muskler än när du motionerar i vanliga fall, så kroppen kräver mer syre för att orka stimulera de otränade musklerna, och därför andas man tyngre. Simple as that :D

Kan mycket väl bero på andningen.
Är du nervös? Ibland kan man vara spänd utan att veta om det.

Be tränaren kolla lite på din andning. Annat tips är att nynna elelr sjunga lite när man rider. (Går att göra tyst också);)

Med andra ord så kan jag säkert inte träna ridkonditionen utan att rida :) Det är bara till att hoppa upp och flåsa vidare med andra ord, hehe.

Nej nervös är jag inte. Men ibland på gymmet när tränaren skriker "och så glömmer vi inte att andas!", så brukar jag ofta vara en av dem som har glömt det ;) I och med det så gissar jag att jag kanske är dålig på att andas när jag rider också. Får be instruktören kika, som du säger.

Det är precis lika dant för mig. Iof händer det att jag rider 4 hästar på en dag ibland, men då undviker jag att sitta ner i traven och så för jag vet att jag blir så trött och inte kommer orka alla ;)

För mig är det tvärtom:D
Har bättre ridkondition än "gym"muskler, bara att rida på mer så borde den bli bättre:)

Bara som paralell....

Jag kan vara lite nätet-ärlig och säga att jag har en :devil::a kondition på hästryggen, rulla galopparbete, fältsits ute o s v i en timma lätt. Ja, jag får träningsvärk i magen om jag galopparbetar en 30-45 min i sträck (ja, hästen får vila emellan), MEN jag kan knappt springa 3 km utan att vara DÖD...

Bara som paralell....

Jag kan vara lite nätet-ärlig och säga att jag har en :devil::a kondition på hästryggen, rulla galopparbete, fältsits ute o s v i en timma lätt. Ja, jag får träningsvärk i magen om jag galopparbetar en 30-45 min i sträck (ja, hästen får vila emellan), MEN jag kan knappt springa 3 km utan att vara DÖD...

Håller med, springa 3km är DÖDEN:eek::p

Det blir ju lite annorlunda muskler. Det är ju mycket bål i ridningen och orkar inte de musklerna med blir det både jobbigt och flåsigt. Det du kan göra är väl att träna mycket mage och rygg på gymet. Brukar ju finnas core-pass på de flesta träningsställena också. Jag har gått från att vara "vardagsaktiv" till att träna ganska mycket de senaste åren och märker stor skillnad i hur jag orkar rida bättre, trots att jag inte ridit mycket däremellan (kör...). Så jag tror definitivt att man kan träna upp ridkonditionen även utan häst. Jag tror också det är mer styrka och kroppskontroll för ridningen än rent flås som man får av löpningen. Så om jag var du skulle jag försöka köra lite fler rena styrkepass varvat med löpningen. Sen är ju andningen också viktig!

Tror att core-övningar kan vara bra!

Jag får ofta träningsvärk i ryggen efter dressyrpass, borde väl bero på att jag behöver stärka de musklerna?

Man tränar ju olika muskler vid ridning och jogging till exempel. Har inte heller världens bästa kondition, men försöker springa och träna, plus att jag cyklar väldigt mkt på sommaren. Känner oxå av flåset när man galopperar längre sträckor.

Tror att ridningen är en bra motionsform faktiskt :) brukar bli lite slö med att springa på vintern och fastän jag inte sprungit på typ 6 månader så orkade jag ändå springa runt 5 km (brukar springa runt 5-7 km i vanliga fall) utan att ha världens träningsverk dagen efter ;)

Men har man inte ridit på 6 månader och sen rider ett dressyrpass, då är man ju död dagen efter :p

Liknande trådar

Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka