kass hov kvalitet

S

suzukits

Hej, jag behöver lite råd om hur jag ska vårda mitt nya 7 åriga varmblods hovar... Hovarna har spruckigt i sömarna å lite här å var..
Vill inte träna honom när han ser ut så här. han är ganska lång i fötterna, så jag funderar på om man ska verka ner honom och ge honom biotin (?) å bara ut å skritta några veckor?? Snälla kan någon hjälpa mig hur jag ska göra? Tacksam för ALLA snabba svar!

Sv: kass hov kvalitet

Biotin tar lång tid innan det verkar.. Det är först det horn som växer ut som man kan påverka då resten av hoven är "dött" material som en nagel. Så som snabb lösning funkar inte det. Det enda som fungerar är att tillföra hoven fukt! Om hästen är lugn och går med på det mesta så kan man testa att faktiskt sätta hoven i en hink med vatten så den får vattenbada en stund.. men som sagt så går inte alla hästar med på det! Hovfett är absolut inte att rekommendera då det stänger ute fukten. ¨Funkar han att gå barfota så tror jag det är det bästa alternativet. Iaf tills hovkvaliten är bättre!

Lycka till!

Han kan ju ha brist på ngt, min hovslagare rekommenderade att ge kalk om hovarna sprack. Biotin är ju också bra. Har haft en kuse med dåliga hovar, om det var stora sprickor (alltså bara kring sömtrakten, men så att det var svårt att få på skon) så satte hovis nåt som hette plastic padding (felstavat??). Typ plast-gummi, då kunde han ju sätta på en sko så att hoven inte skulle slitas ännu mer, och det blev bra!

Jag skulle nog inte bara skritta om det verkligen inte behövdes. Hoven växer ju bättre om den har god cirkulation, och det får den ju av rörelse! Men om hoven är jätte trasig så kanske du måste skritta. Om dom är långa så kanske du måste sko oftare, prata med din hovslagare!

Plastic-padding! Haha.. det har ju jag till båten!! :bump: Men visst.. jag har också hört att de lagar sprickor med det.. men det trodde jag bara var större sprickor som e på väg hela vägen upp! Funkade det bra?

Jodå, först hade jag en hovlagare, min häst trampade ofta av sig skorna, och han var tvungen att gå utan eftersom hon inte kunde slå på en ny eftersom hoven var sliten där sömmarna hade suttit. Han var ömfotad och kunde alltså inte tränas då. Sen bytte vi hovslagare och han slog på skon, o så liksom fyllde han i "tomluckorna" med PP, och då kunde jag ju fortsätta träna honom och hoven fick cirkulation och kunde repa sig. Efter ett par månader så hade hans hovkvalitet blivit avsevärt bättre!

Jag antar att man lagar större sprickor också med det, men det blev jätte bra på min hästs små sprickor!

Om hästen inte är ömfotad så är väl det bästa kanske att låta den vara barfota och låta hoven växa, men i min kuses fall så gjorde detta susen :D

långa fötter sliter väldigt mkt på benen eftersom det blir lite konstig överrullning. Men det tar ju lite tid att verka hoven kort igen eftersom blodkärlen anpassar sig till hovlängden. Jag skulle sko av hästen och låta hovarna vila. Sen skulle jag använda boots vid ridning om hästen är ömfotad, tills det finns nytt friskt och starkt horn att sko i. Lycka till.

Hej,visst tar det tid..men jag har användt "Hoof aid" till kuse och hovarna har blivit jättefina,hade problem med att de trasades sönder runt sömmarna,började med det i sommras och nu e dom tjusiga o fina....

suzukits skrev:
Hej, jag behöver lite råd om hur jag ska vårda mitt nya 7 åriga varmblods hovar... Hovarna har spruckigt i sömarna å lite här å var..
Vill inte träna honom när han ser ut så här. han är ganska lång i fötterna, så jag funderar på om man ska verka ner honom och ge honom biotin (?) å bara ut å skritta några veckor?? Snälla kan någon hjälpa mig hur jag ska göra? Tacksam för ALLA snabba svar!

Ta hjälp av en duktig hovslagare och ha en bra, uträknad foderstat. Ge extra b- vitaminer (t ex b-jäst är bra).
Varför är han "lång i fötterna"? Var det länge sen han blev skodd/verkad?

Jag tycker som milly. Men efter du har verkat hovarna är det bra för hästen med rörelse...

Det är ju riktigt att biotin och andra saker bara ger effekt på det nya materialet i hoven men det är också en sanning med modifikation, jag vill rekomendera en mineral som heter Vitafor vital, den är väldigt bra för tillväxten av hovarna, vilket gör att man snabbare kan verka bort dålig hov och på så sätt komma tillrätta med problemet.

Hej!

Mitt enda råd är enzion. Ett tillskott man ger varje dag. Ganska dyrt men det är det enda som hjälpt på min häst som gått plastad i perioder pga att han inte haft några hovar kvar.

Fler på mitt stall med problemhästar (hovar) har samma goda resultat. Det är dyrt, men i början ger du lite mer sen ger du bara en underhållsdos så då blir det inte så mkt. En burk kostar runt 500-550:-, men som sagt det är bara första månaderna man ger lite mer. En burk innehåller 500 gr tror jag det var räcker i varje fall en månad i början. Har inte haft några problem sen jag började och hovslagaren är mäkta imponerad.

Lycka till!

Vi hade en period två importerade d-ponnyer på ridskolan som båda hade väldigt dålig hovkvalité. Vi smörjde och masserade kronranden med Cornucresine som går att köpa i flera välsorterade ridsportbutiker (bl.a. från Börjes och Eriks hästshop på nätet annars),
smörjde hovarna med vanlig olivolja, samt att vi gav biotin och nypon som tillskott i fodret.

Resultatet vart jättebra men det tog kanske ca 3 månader innan man verkligen började se resultatet men det var en oerhörd skillnad!

Nyponskal ska även vara bra för torra och sköra hovar! Ena unghästen i stallet får det och han har blivit bättre!

/ Maris

antar att man eg. inte sår svara på den här tråden i detta ämne, men gör så iaf;)

att skritta hästen för ökad cirkulaton är jättebra. men om den är skodd, har den ingen cirkulation. en sko förhindrar nästan all form av cirkulation och hovmekanism:/

mitt råd är att du tar kontakt med en UTBILDAD strasserverkare och tar av skorna...visst kan man ge en massa dyra tilskott och sko med hjälp av plastic padding och lägga på beslag, eller så hjälper man hästen genom att ge den friska fötter!

Om man inte är rädd om sin häst utan vill ge den ett lidande som kan vara årslångt samt har noll kunskap om hovmekanismen så är det ett utmärkt råd. :smirk: Vill man däremot sin häst bästa så håller man den så långt borta från allt vad strasser heter... :idea:

Jag tycket att du ska börja ge Biotin nu direkt även om det tar tid innan du ser effekten av det! Jag ger det till mina plus att dom får en örtmix från Dodson& Horrell som heter Firm foot alla mina hästar har kanonfina hovar nu jag hade problem med tre av dom tidigare!
Lycka till!! :bump:

Hej,

Jag har svarat på en del liknande frågor här tidigare och mitt absolut bästa tips är att pensla på Keraterx Hovstärkare på nedre delen av hovarna (från kanten och upp över sömhålen) för att förhindra att sprickbildningen fortsätter och för att göra hornet mera hållbart. Jag använder detta på min häst och utan det är det enda som fungerat för oss. Har provat biotin/enzion under längre tid men det gav inga som helst effekter.
Sök på Keratex så hittar du mycket mer information!

Mvh
Madeleine

Cornucrescine. Man masserar in det i kronranden å i sprickorna. Hoven växer snabbare och blir hårdare.
Olivolja. Detta funkar KANONBRA på min hästs hovar och flera andra jag känner använder det å är nöjda.

suzukits skrev:

Jag har fått lära mig av en mycket duktig hovslagare att man bör smörja in hovarna helst varje dag. Det är viktigast att det kommer in massor med fett i småsprickor och hål, fettet "utanpå" hovarna poleras ändå bort nästan på en gång. Fett i sprickorna förhindrar att vatten och smuts kommer in och gör dem ännu större. Däremot "läker" ju inte sprickor ihop men man kan förhindra att de blir större.

I övrigt är det väl balanserad foderstat, bra hovis och lagom motion som gäller.

"Om man inte är rädd om sin häst utan vill ge den ett lidande som kan vara årslångt samt har noll kunskap om hovmekanismen så är det ett utmärkt råd. :smirk: Vill man däremot sin häst bästa så håller man den så långt borta från allt vad strasser heter..."

om man inte vet vad man pratar om så ska man vara tyst...

lidandet är inget strasser framkallar, det finns redan där, och LÄKS med hjälp av hennes forskning(dvs. ett naturlig beteende och drägligt liv...)

eftersom jag uppenbarligen inte kan ett skvätt om hovmekanism :crazy: kan ju du berätta vad det är, hur den fungerar samt vem som forskat fram de resultaten :devil:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka