Blev lite inspirerad av Tokmajas tråd om sin matvägrande son, då min ettåring är lite lika. Men till saken hör ju att hon har stora halsmandlar, var iväg i förra veckan och konstaterade att dom kommer behöva opereras bort, men helst inte förrän om ett år. Men, nu dom sista veckorna har hon börjat kräkas, oftast på em, alltid i samband med att hon äter. När hon kräks så ser det precis ut som om hon stoppar fingrarna i halsen (inga fingrar är där alltså, men det blir på samma sätt) och hon kräks upp precis varenda tugga hon stoppat i sig under hela dagen. Före detta började åt hon med god aptit, nu matvägrar hon, vanlig mat i alla fall. Smörgås, kex och annat hon kan hålla i kan gå bra. Men som nu sist så åt hon lite banan på em, vilket hon tyckte var gott, och sen rätt var det är så bara kommer allt. Det här händer ett par tre gånger i veckan, vilket får till följd att hon helt plötsligt vaknar på nätterna och är hungrig (inte så konstigt när magen är tom). Hon kommer helt ur rytm. Hon är redan mager och har inte råd att förlora flera dagsransoner mat i veckan.
Är det så enkelt att hon har lättare att få kräkreflex eftersom hon har så stora mandlar? Frågade läkaren om det, men tyckte inte jag fick något bra svar. Jag tror ju att hon tycker det är obehagligt att äta, eftersom hon riskerar att kräkas av att äta mat. Vad ska man göra? Jag har provat ge lite och ofta, men det tycker jag inte gör någon skillnad. Ska jag kanske strunta helt i mattider osv, har burkar/färdiglagad mat hemma och vänta tills hon är rejält hungrig och äter, då kommer det antagligen inte bli mer än tre mål om dagen. Men är det bättre? Om hon är jättehungrig och tar stora tuggor, då kanske hon kräks ännu lättare? Bara laga mat hon själv kan stoppa i munnen, utan allt för mycket kladd, tror hon upplever att kontrollen är bättre då?
Ska ringa barnläkaren igen, men tänkte höra vad era tankar och idéer är.
Är det så enkelt att hon har lättare att få kräkreflex eftersom hon har så stora mandlar? Frågade läkaren om det, men tyckte inte jag fick något bra svar. Jag tror ju att hon tycker det är obehagligt att äta, eftersom hon riskerar att kräkas av att äta mat. Vad ska man göra? Jag har provat ge lite och ofta, men det tycker jag inte gör någon skillnad. Ska jag kanske strunta helt i mattider osv, har burkar/färdiglagad mat hemma och vänta tills hon är rejält hungrig och äter, då kommer det antagligen inte bli mer än tre mål om dagen. Men är det bättre? Om hon är jättehungrig och tar stora tuggor, då kanske hon kräks ännu lättare? Bara laga mat hon själv kan stoppa i munnen, utan allt för mycket kladd, tror hon upplever att kontrollen är bättre då?
Ska ringa barnläkaren igen, men tänkte höra vad era tankar och idéer är.