Karpaltunnelproblem

nowa

Trådstartare
Sökte men fann inga nya inlägg så testar igen...

Karpaltunnelproblematik, svullnad ovan framknä utsida hö fram.

Kommer under ridning efter ca 20 min skritt och trav.

Behandlad m kortison ett tillfälle för 5 mån sen.
Någon som har goda prognoser själva om detta på fritidshäst? Finns annat att göra än op eller det är det enda?

Sökte men fann inga nya inlägg så testar igen...

Karpaltunnelproblematik, svullnad ovan framknä utsida hö fram.

Kommer under ridning efter ca 20 min skritt och trav.

Behandlad m kortison ett tillfälle för 5 mån sen.
Någon som har goda prognoser själva om detta på fritidshäst? Finns annat att göra än op eller det är det enda?

Jag har nyss opererat min häst i höger fram, han är under igångsättning så får hoppas de blir bra. ☺ har skrittat fyra veckor nu och om tre veckor börjar vi trava så vi får se då hur det blir.

Sprutade två gånger innan op men de blev inte mkt bättre så jag for på röntgen med honom och då upptäckte dom en pigg på ärtbenet (mest troligt medfödd) som dom trodde var orsaken till allt.
Gallan kom för att stanna i maj. Men jag vet inte om han haft problem med de tidigare eftersom jag bara ägt honom ett år.

Piggen är nu bortslipad och karpaltunneln är opererad. ☺ veterinären trodde att hästen skulle bli helt återställd. Gallan försvann strax efter operationen.
Blir de inte bättre av att spruta är det nog op som gäller.

Har ni kollat om det finns nåt där inne i knäet som irriterar?

Jag har nyss opererat min häst i höger fram, han är under igångsättning så får hoppas de blir bra. ☺ har skrittat fyra veckor nu och om tre veckor börjar vi trava så vi får se då hur det blir.

Sprutade två gånger innan op men de blev inte mkt bättre så jag for på röntgen med honom och då upptäckte dom en pigg på ärtbenet (mest troligt medfödd) som dom trodde var orsaken till allt.
Gallan kom för att stanna i maj. Men jag vet inte om han haft problem med de tidigare eftersom jag bara ägt honom ett år.

Piggen är nu bortslipad och karpaltunneln är opererad. ☺ veterinären trodde att hästen skulle bli helt återställd. Gallan försvann strax efter operationen.
Blir de inte bättre av att spruta är det nog op som gäller.

Har ni kollat om det finns nåt där inne i knäet som irriterar?
Ha är röntgad o de fann ingen pigg , tyvärr, får man väl säga i detta fallet, kan ju testa röntga om.
Hur upptäckte ni det på din? Hälta? Stappligt steg? Ovillig o galoppera?

Ha är röntgad o de fann ingen pigg , tyvärr, får man väl säga i detta fallet, kan ju testa röntga om.
Hur upptäckte ni det på din? Hälta? Stappligt steg? Ovillig o galoppera?

Han är en arbetsmyra som inte visar förrän de gör riktigt ont misstänker jag. han har varken varit ovillig att röra sig eller halt.
De var lite av en slump jag såg gallan för den var inte speciellt stor till en början.
Jag upptäckte den i samband med en annan skada när gallan i samma veva blev lite större. Men har sett på bilder i efterhand att man kan skymta en liten galla på knäet redan en månad efter att jag köpt honom när jag väl klippt bort all björnpäls han hade.

Men han fick en blödning på gaffelbandet på vänster ben i maj tror jag det var. då upptäckte jag gallan på höger. Både jag och sista vetten tror att han skadade vänster ben pga att han inte riktigt velat belasta höger ben ordentligt.
Varit i kontakt med fyra olika veterinärer innan det blev röntgen.

Men iaf så var jag till oulu och opererade honom då närmsta klinik för mig är i boden där de bara bokas in operationer när de är ett gäng hästar att operera, typ varannan månad eller mer sällan. ville inte vänta med operation när jag fått höra vad som mest troligt var anledningen till besvären.

Jag har då inte haft nå komplikationer med min häst efter op iaf, kanske vi har haft tur. ☺ Men de var lite jobb med bandage på knäet i tre veckor och medicinering först veckan.

Har dom inte sett nåt på röntgen så finns de säkert inga konstigheter där.
Tycker veterinären att ni ska operera karpaltunneln?

Han är en arbetsmyra som inte visar förrän de gör riktigt ont misstänker jag. han har varken varit ovillig att röra sig eller halt.
De var lite av en slump jag såg gallan för den var inte speciellt stor till en början.
Jag upptäckte den i samband med en annan skada när gallan i samma veva blev lite större. Men har sett på bilder i efterhand att man kan skymta en liten galla på knäet redan en månad efter att jag köpt honom när jag väl klippt bort all björnpäls han hade.

Men han fick en blödning på gaffelbandet på vänster ben i maj tror jag det var. då upptäckte jag gallan på höger. Både jag och sista vetten tror att han skadade vänster ben pga att han inte riktigt velat belasta höger ben ordentligt.
Varit i kontakt med fyra olika veterinärer innan det blev röntgen.

Men iaf så var jag till oulu och opererade honom då närmsta klinik för mig är i boden där de bara bokas in operationer när de är ett gäng hästar att operera, typ varannan månad eller mer sällan. ville inte vänta med operation när jag fått höra vad som mest troligt var anledningen till besvären.

Jag har då inte haft nå komplikationer med min häst efter op iaf, kanske vi har haft tur. ☺ Men de var lite jobb med bandage på knäet i tre veckor och medicinering först veckan.

Har dom inte sett nåt på röntgen så finns de säkert inga konstigheter där.
Tycker veterinären att ni ska operera karpaltunneln?
Varit väligt komplicerat med min. Alltid varit svår att kratsa dwn hoven, har sen början lixom stått mer på de frambenet.
Arbetsmyra här med men börja vägra galoppera, tog flera månader att leta men i harvan upptäcktes borrelia som behandlats o nu är vi i igångsättning, så upptäckte jag att den är tillbax bulan..

Vettar vill alltid op så dom är det inte lönt o fråga, det jag läser är att chanserna är små för att komma tbx i arbete, spec om det beror på belastning (om man kan tro det på min eftersom det inte finns en pigg) ser olika metoder för op allt från lokalbedövning o snitt till att sövas o grym op. Det jag vet är att min inte klarar op med flera veckor på sjukbox utan då vet vi ju alla vad svaret blir (eftersom det inte är ett avelssto..

Ville därför kolla här hur många som gjort det, vad dom gjort o hur återrehab sett ut, lyckats eller inte?

I ditt fall tror jag absolut på ett lyckat resultat eftersom där fannsngt att ta bort

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka