Karolinerhästar?

Canlyn

Trådstartare
Jag är lite sugen på en ny häst, av "barocktyp" - lite kraftigare men inte ardenner.
En vän föreslog Karolinern som är en blandning av spansk häst/nordsvensk?
Någon här som har en sådan och kan berätta mer?
Letar efter en mindre, kraftfull häst med karisma - kan Karolinern vara något?
Hur är era?
Har ni ev någon bild?
 
Jag är lite sugen på en ny häst, av "barocktyp" - lite kraftigare men inte ardenner.
En vän föreslog Karolinern som är en blandning av spansk häst/nordsvensk?
Någon här som har en sådan och kan berätta mer?
Letar efter en mindre, kraftfull häst med karisma - kan Karolinern vara något?
Hur är era?
Har ni ev någon bild?


Hej!
Jag har ingen egen men här på gården finns två stycken. Ett jättefint skimmelsto och en unghingst som är cremello (?) m blå ögon. Vill du ha en mindre häst, som är kraftfull men ändå lätt i rörelserna så tror jag absolut Karoliner kan vara ngt. Båda är jättetrevliga men med energi :)
 
Karolinerhäst är ju inte någon vedertagen ras, utan ett uttryck som en/några få personer gav för P.R.E korsad med kallblod. Ett flådigare namn för att lättare kunna sälja en korsning månne? :)

Korsningarna som oftast är gjorda är väl P.R.E/Kallblodstravare eftersom vi har rätt gott om Kallblodstravare medan inte så många P.R.E och Kallblodstravaren omnämndes av Bent att vara "nordens barockhäst" för rätt många år sedan. När P.R.E-hästarna sedan blev vanligare i Sverige var det väl många som betäckte sina Kallblodstravarston med P.R.E i hopp om att få en korsning med bättre galopp än vad Kallblodstravarna har, för de flesta Kallblodstravare har ju en väldigt stark trav men svag galopp. Tyvärr har väl inte försöken slagit så väl igenom, utan Kallblodstravarens blod verkar vara det som dominerar över P.R.E:n, galoppen blev helt enkelt inte vad man hoppades på.

I sämsta fall kan man väl få en Kallblodstravares kropp på P.R.E:ns ben, dvs stor kropp på tunna ben och det är ju inte vad man vill ha...

Det finns det ju numer en hel del korsningar med P.R.E och diverse mindre ädla hästraser i förhoppning om att få upp blodet i kallblodet men för en mindre peng än vad en renrasig P.R.E kostar. Jag har sett både mer och mindre lyckade korsningar, kanske för att P.R.E:n inte ger så starkt genomslag som man hoppats på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 843
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 037
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 232
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp