Kärnfrisk familj

Mynta2

Trådstartare
Är det någon som läst boken om den danska familjen som helt lade om sin livsstil och framförallt kosten ? Barnen blev av med astma och äldsta sonen blev av med sin autism. Jag såg familjen nyss på TV. Jätteintressant var det.

SAXAT
Äldsta sonen Bertram hade diagnostiserats med så kallad infantil autism och pendlade mellan våldsamma vredesutbrott och apati och var sjuklig och astmatisk. Han var sex år gammal och spåddes aldrig kunna gå i normal skola eller umgås normalt med andra barn.

Nu är han som vilket annat barn som helst och går i vanlig skola.:cool:

http://www.e24.se/toppjobb/balans/d...risk-familj-ska-fralsa-svenskarna_1974467.e24

Sv: Kärnfrisk familj

DN skrev om dem för ett tag sen också. Tycker de verkar lite småläskiga och sektliknande. Känns knappast särskilt eftersträvansvärt att leva som dem, en del av deras förslag är ju t ex att man som kvinna ska underkasta sig sin man och låta honom bestämma allt en period, för att släppa viljan att ha kontroll på sitt liv.

För mig låter det dels könsrollskonservativt att det är just kvinnan som bör öva på att lyda sin man i allt (inte tvärtom), dels märkligt att på det sättet säga upp sig från sin vuxenroll.

Kostråden är väl mest hittepå, sånt man kan göra om man känner att man mår bra av det, men som saknar egentlig medicinsk betydelse.

När det gäller sonen så är det ju kul att han blev bättre, men det kan ju lika gärna bero på att föräldrarna slutade jobba och ägnade hela dagarna åt att träna honom som kosten.

Jag såg när familjen var hos Malou nån gång i höstas. Det programmet gick väl igår eller idag igen tror jag.
Iallafall, tyckte det var rätt intressant och lånade boken dom givit ut. Läste inte hela men bläddrade igenom den.
Men som Mabuse skriver så kändes det rätt sektliknande. Jag har ju svårt att tro på några mirakel som uppstår genom kostförändringar. Men funkar det för dom så är väl det bra.

Jag har bara läst en artikel om dem men tycker det verkar vara ett hemskt sätt att växa upp på.

De där 10 stegen kommer jag nog testa, känns som det skulle behövas. Rå om sig själv och sin familj. Och låta andra få ha kontrollen. Måste kännas jätteskönt efteråt.

Brukar ta nån dag ibland vi helt har allt avstängt, datan, tv, radion. Det är faktiskt jätteskönt.

Fast visst påverkar kosten en människa. Det är väl allmänt känt att vissa e nummer ger hyperaktivitet som ex. Varför tror ni att kosten inte påverkar en människa ? Socker tex påverkar ju i högsta grad en människa.

Nog skulle väl jag villja slippa allt jäkla skit som finns i maten och bara ha rena saker. Vad ska man med en massa trams till undrar jag ? Mår man bättre av det ? Och vadå sektliknande ? Dom visar ju vad dom gjort och att det funkade, men dom säger ju även att: många har blivit hjälpta, andra fått symtomena dämpade och för en del funkade det inte alls.

kl

Alla såna sakaer (eller allts som skrivs och visas på tv) ska man ta med en nypa salt. Detta vet jag personligen. Det gjordes en dokumentär där 90 % var rent bullshit, men vi kunde inte påverka på något sätt pga yrket. Efter det försöker jag se flera sidor av alla saker.

Fast nu har jag aldrig hört om familjen i fråga, än mindre läst länkade texten.

Jo det vet jag, men varför sväljer då folk det mesta som kommer ur en myndighets mun...bara dom påstår att det råkar vara vetenskapligt bevisat ? Är det inte dags att folk faktiskt tar lite kontroll över vad vi *tvingas* äta ?

Ang sekt igen...är inte de flesta myndigheter den största sekt vi har ?

Fast visst påverkar kosten en människa. Det är väl allmänt känt att vissa e nummer ger hyperaktivitet som ex. Varför tror ni att kosten inte påverkar en människa ? Socker tex påverkar ju i högsta grad en människa.

Nog skulle väl jag villja slippa allt jäkla skit som finns i maten och bara ha rena saker. Vad ska man med en massa trams till undrar jag ? Mår man bättre av det ? Och vadå sektliknande ? Dom visar ju vad dom gjort och att det funkade, men dom säger ju även att: många har blivit hjälpta, andra fått symtomena dämpade och för en del funkade det inte alls.

Håller med.
Kosten är många gånger boven bakom mer eller mindre allvarliga åkommor/sjukdomar.
Rätt kost är a och o för den mänskliga kroppen.

Läste ni inte kommentarerna till artikeln?
Där var det ett gäng som instämde med egna erfarenheter om koständringar.

Är det inte konstigt. Jag blir ändå chockerad över alla otroligt spännande/hemska/roliga/fantastiska historier man hör, och måste hela tiden påminna mig om att saker och ting oftast inte är som det ser ut. :grin:

Hård kall rigid miljö. Inget utrymme för något roligt eller något lite eget. Måste ha egna muffins med sig till alla kalas osv, det är inte ens rimligt, det finns inte en chans i helsiket att ett enda av deras barn skulle blivit skadat av lite sockerkaka, mandariner och lite chips någon gång varannan vecka på kalas. Jag tror inte på stenhårda renlevnadsmänniskor, jag tror att när idealismen och kanske yta styr allt blir det en trist miljö att vara i. Och barnen har ju inget val.

Men jag har bara läst en artikel, jag fick rysningar och tyckte föräldrarna verkade riktigt hemska.

Jo det vet jag, men varför sväljer då folk det mesta som kommer ur en myndighets mun...bara dom påstår att det råkar vara vetenskapligt bevisat ? Är det inte dags att folk faktiskt tar lite kontroll över vad vi *tvingas* äta ?

Ang sekt igen...är inte de flesta myndigheter den största sekt vi har ?

De flesta vettiga människor struntar väl fullkomligt i vad livsmedelsverket o socialstyrelsen säger. De skrattar väl åt -6-8 skivor bröd... (vilket de iofs aldrig eg sagt). Folk i allmänhet tar kontroll över vad de äter :D uppenbarligen, annars skulle chipsförsäljningen gått ned vid det här laget. :cool:

Så nej, myndigheterna är verkligen ingen sekt. Å andra sidan håller jag med om att vi kan lägga ned all reklam om vad man bör och inte bör äta och göra. Billigare för skattebetalarna dessutom.:rofl:

Fast, familjen umgås ju med varandra..inte med en sak som köpt i en affär. Tycker du att umgänge är så fel ? Och vadå egna muffin ? Hur tror du gluten och laktosbarn har det på fest då ? Ska dom äta saker dom blir sjuka av bara för dom måste ha det lite festligt ?

Nej dom var inga stenhårda renlevnadsmänniskor. Dom unnade sig både pizza och godis emellanåt.

Finns väl fler sk storebröder än just livsmedelsverket och socialstyrelsen.

Måste ha egna muffins med sig till alla kalas osv, det är inte ens rimligt, det finns inte en chans i helsiket att ett enda av deras barn skulle blivit skadat av lite sockerkaka, mandariner och lite chips någon gång varannan vecka på kalas.

Nån gång varannan vecka :eek:
Du har ingen i din omgivning som är intolerant eller allergiker va?

Får min make en klick vanlig grädde på en kladdkakebit så sitter han på toa resten av den dagen och är dålig även dagen efter. Skulle han dricka/äta vanliga standardprodukter varannan vecka skulle vi behöva en gödselbrunn för kossor :eek:

:D

Smileyn var för kossor och gödselbrunnskommentaren.

Håller med. Har man ett koncept som funkar, varför då bryta det pga kalas ? Ungarna kan väl kalasa ändå trots dom inga chips med palmolja får..eller hur ? ;)

Nån gång varannan vecka :eek:
Du har ingen i din omgivning som är intolerant eller allergiker va?

Får min make en klick vanlig grädde på en kladdkakebit så sitter han på toa resten av den dagen och är dålig även dagen efter. Skulle han dricka/äta vanliga standardprodukter varannan vecka skulle vi behöva en gödselbrunn för kossor :eek:

Så vad? Är inte han allergisk? Barnen ovan var inte det såvitt jag förstod.

De har bara hittat på några principer de bestämt sig för att följa. Principer som kändes hårda kalla och stela. Så känner jag det och frågan i tråden var vad jag tyckte.

Jag är väl lika påverkad som alla andra i dagens samhälle och använder helst produkter som jag vet vad det är. Eller snarare är jag väl värre än så, jag hängde aldrig någonsin på i light träsket. Jag är miljövän och undviker palmolja därför. Jag ser nästan aldrig på TV. Jag kan fortfarande tycka att dessa människor känns hårda, kalla, stela och läskiga och utifrån en artikel tycka att det inte känns som en uppväxt för mig. (avskyr stelbenthet i alla dess former, från fundamentalistisk kristendom till fundamentalistisk hedendom och fundamentalistiskt ätande och framför allt fundamentalistisk mentalhygien, ush!)

Senast ändrad:

Fast, familjen umgås ju med varandra..inte med en sak som köpt i en affär. Tycker du att umgänge är så fel ?

Mmm men jag hade föredragit att inte umgås med de föräldrarna ;)

Umgänge är utmärkt, kan tex ske genom en dator köpt i en affär under spelande av dataspel.

Så vad? Är inte han allergisk? Barnen ovan var inte det såvitt jag förstod.

Inte egentligen direkt till dig, men säg att barnen faktiskt är allergisk mot gluten. Inte konstigt att de då blir lugnare om han slipper äta gluten.

För något/några år sedan var det ju en desperat mamma här på buke om skrev om sitt aggresiva barn(2-3år gammalt??), efter ett halvår skrev hon igen och då hade dom konstaterat att barnet inte tålde latos och när barnet slapp laktosen så blev det en helt annan unge, lugnare, hamrmoniskare och socialare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka