Karenstid på försäkringen

D

Dextrosol

Hej!!

Kommer antagligen att få vår nya häst på fredag - bara vet.besiktningen kvar. Det som oroar mig nu är att det är 30 dgr karenstid innan försäkringen gäller vid sjukdom. Tänk om.........men vad har man att göra annat än att hålla tummarna och vänta?? Hur har Ni andra gjort?? Finns det ngt kryphål som jag inte är medveten om??

Undrande o orolig - tacksam för svar.

PS. Hästen har ingen försäkring i dagsläget.

Sv: Karenstid på försäkringen

Om jag inte mins helt fel så hade jag 20 dagar nr jag köpte min ena häst, hon hade ingen försäkring innan.
det är bara du ringer till försäkringsbolaet och frågar.

Tack för snabbt svar.

Har redan tecknat en försäkring i veckan eftersom det ÄR 30 dgr karenstid på "vårt" försäkringbolag och jag är en hare som jämt målar :devil: på väggen i förskott.

Men OM man nu skulle ha sådan otur så står man där med en häst som man kanske inte kan operera tex en bukoperation som går runt på 50 000 kr vad jag vet. Klart man blir orolig om man väl börjar grunna på VAD som kan hända.

Nu vet jag ju inte vilket bolag det rör sig om. Men det är ju så att de sjukdomar det är karens på är sådana som finns i hästen redan nu. Alltså innan försäkringen tecknas. Karensen gäller inte för akuta olyckor och skador. Så om du har köpt en frisk häst är inte risken så stor att du kommer att behöva oroligt.

Jag har tecknat försäkring i ett bolag som börjar på F......, men vet inte om man får skriva det här??

Men återigen undrar jag om hästen får t.ex. kollik, gäller försäkringen för en ev. operation då innan karenstiden utgått??

Det är jag ganska säker på. Jag gissar att det kan bero på vad som visar sig vara orsaken.
Men de allra flesta saker som uppkommer pga olycka osv täcks ju trots karensen. Hältor utan trauma kan bli svårt, men kolik tror jag nog. Säkrast att prata med en handläggare på bolaget tycker jag, där får du alla svar du behöver :idea:

Jag sticker in med en fråga här på liknande tema; vi håller på att lägga om alla våra försäkringar och jag har väl frågat om det mesta tror jag...men kom på en grej i går, och det gnager lite nu:(.

Jag har tecknat försäkringar som ska börja gälla från den dag den andra går ut, dvs på huvudförfallodagen. Någon går ut redan 1/5 så den är jag inte orolig för men ett par går ut 1/7 och en den 1/10, det är ju lång tid! Vad händer om någon av dem insjuknar, antingen i sjukdom eller om akut skada/trauma uppstår?

Att gällande försäkring täcker, det förstår jag, men kan det nya bolaget plötsligt sätta reservationer på behandlingar som gjorts fr nu och fram till t ex 1/7, 1/10:confused: VÄLDIGT tacksam om någon kan klargöra vad som är brukligt i ett sådant fall!

Hej!!

Jag ringde idag upp försäkringsbolaget för att checka upp hur det ligger till.

Hon sa så här:

Försäkringen gäller för saker som uppträder akut som foderstrupsförstoppning, kollik etc. MEN ej för sjukdomar som hästen har med sig vid köpet. Såklart mycket viktigt med besiktning.

Mvh Dextrosol

Igen, säkrast att ringa upp bolaget och fråga ju :idea:

Känns som en lite klurig fråga.. berätta gärna för oss om svaret du får!

Ja det lär jag nog få göra faktiskt, för nu känns det som om jag verkligen MÅSTE veta, på en gång!

Jag har ringt bolaget och det är ingen karens när man för över direkt från annat bolag som jag förstod det. Blir hästen sjuk innan den nya försäkringen trätt i kraft kan man däremot räkna med reservationer i vissa fall, tidsbestämda och som omprövas med hjälp av uppvisat vet intyg. Man riskerar alltså att få permanenta reservationer om man har extrem otur så i det fall att hästen insjuknar är det läge att låta bli att byta bolag ö h t.

Men det är väl så i vilket fall att man riskerar alltid reservationer vid byte av bolag så egentligen skulle man försäkra in dem som föl och sen aldrig byta! Problemet är i o f sig då att man vill ju vara nöjd med sitt försäkringsbolag, känna att de premier man betalar in är värt pengarna när olyckan eller sjukdomen är framme, och det kan ju hända att man inte är/känner:cool:

Jag har ingen erfarenhet av detta på häst men väl på hund, fungerar ju ungefär likadant.

Vi var inte alls nöjda med vårt försäkringsbolag men eftersom den ena hunden hade haft ont i ryggen så skulle det då bli en reservation kring det. Vi valde att inte byta bolag för att slippa reservationen och gissa om vi var glada för det när det senare visade sig att hunden hade diskbråck och behövde opereras. Diagnosen var tvungen att ställas genom MR också, något som inte ingick som "standard" i försäkringen utan som godkändes enbart för att veterinären tydligt visade att det var nödvändigt med undersökningen. Så ibland kan det löna sig att hänga kvar vid ett bolag som man egentligen inte trivs med, tyvärr....

Absolut, jag håller på med den sista av våra hästförsäkringar som ska flyttas över till annat bolag och om de inte kan garantera att ingen reservation sätts så kommer jag inte att flytta över, oavsett om jag är missnöjd med mitt gamla bolag eller ej.

Man kan inte vara nog försiktig för det behöver inte framgå någonstans i förs brevet att det finns reservation även om det finns en sådan! Det upptäcker man först den dagen hästen behöver behandlas...

Jag tycker det är helt galet med bolag som ska sätta reservationer på varje liten fis på tvären som hästen haft:mad: I vårt fall är det ett år sedan hästen behandlades för akut sjukdom och han har inte haft ngt återfall ö h t så man tycker ju att det borde vara "preskriberat".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka