Karenstid för start efter behandling med DMSO gel

C

corno79

Någon som vet karenstiden innan start efter behandling/blistring utvärtes med DMSO gel?
Tack på förhand, mvh c79

Sv: Karenstid för start efter behandling med DMSO gel

Men gäller det även utvärtes behandling? 14 dagar fick jag för mig gällde när man sprutar leder med DMSO? Någon som vet om det är skillnad eller om det ALLTID är 14 dagars karens innan start?

Senast ändrad av en moderator:

Med DMSO är det alltid minst 14 dygn oavsett hur du använt det.
Varför minst 14 dygn är för att det har förekommit att hästar burit på substans längre tid än så även om det normalt ska vara säkert långt tidigare. Detta alltså för att undvika risker.
I Finland t ex är det bara 96 timmar.

DMSO är flyktigt och borde helt enkelt dunsta bort tycker man men det är ett lurigt ämne och jag skulle inte våga chansa.

DMSO tas extremt lätt upp genom huden, vilket gör att den måste jämställas med invärtes behandling med antiinflammatoriska medel.
¨PL

Tack båda för svaren. Då vet jag vad som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Eeeevigheter sedan jag postade här. Men eftersom alla är väldigt engagerad och sitter med massor med kunskap och erfarenheter tänkte jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 654
Senast: Och_Aye
·
Utrustning Hej jag ramlade på ända i vintras på is och skadade min svanskota. Har ont ibland och ibland inte alls men jag brukar få väldigt ont i...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp