Karens på Aloe Vera

G

Geshira

Har ni noterat att det numera är 96h karenstid på alla Aloe Veraprodukter?
Kolla http://distansryttaren.se (klicka på nyheter).
Informationen är tagen från senaste karenslistan på STC.

Vet att det är vanligt att just distansryttare använder Aloe Veraprodukter på sina hästar så kolla noga så att du inte använder gel eller annat med Aloe Vera i, inför en tävling.

Sv: Karens på Aloe Vera

Hade ingen aning om detta! Det måste väl isf stå på alla AloeVera produkter men jag har inte noterat att det gör det på min gel?

Om dom nyligen blivit satt på karenslistan så kanske tillverkaren inte hunnit ändra ännu.
Undrar varför det blev karens:(
Använder gelen till det mesta:)

Sazalamel skrev:
Om dom nyligen blivit satt på karenslistan så kanske tillverkaren inte hunnit ändra ännu.
Undrar varför det blev karens:(
Använder gelen till det mesta:)

Nä de kanske inte har hunnit men jag köpte ny i måndags. Tur att man fick reda på detta innan man han tävla:angel: . Men hur ska de kunna se if man anv Aloe Vera utvärtes innom 96 h?

Alla örter och homeopatiska preparat för både invärtes och utvärtes behandling är belagda med 96 tim. karens, att Aloa vera inte skulle ha räknats dit hade jag sett som mycket konstigt.

Jisses, alla örtpreparat..? Min häst går på bete och ÄTER örter hela dagarna, men man får inte använda örter utvärtes. Hur stor dokumenterad effekt finns? Om nu homeopatmedel är gjort på örtextrakt som används invärtes och vetenskapen inte ens erkänner att de har någon som helst medicinsk effekt har jag svårt att förstå varför de finns på karenslistan faktiskt. Är det inte lite samma sak att äta homeopatmedel (om det nu har någon effekt) som att äta örterna i hagen?

Först och främst är det få hästar som har tillgång till sk naturvallar, de flesta hagar idag är odlade eller anlagda på annat sätt. Att det är en viss karens på dessa medel beror nog främst på att man oftast använder dessa för behandling av en orsak, om hästen står under behandling kan man fråga sig om den är starklar. att hästen äter div örter i hagen är inte detsamma som att ge i koncentrerad form, men kanske en av de bidragande orsakerna till varför många elithästar ej får gå ute och beta sommartid som andra pga dopingrisken.

Det beror ju på vad man behandlar och varför. Mugg tex kan vi starta med oavsett om jag behandlar med Aloe Vera eller inte så länge hästen inte har besvär av den. Apropå högre koncentrationer:
Jag såg en dokumentär om homeopatmedel och hur de tillverkas. Som kemist finner jag det mycket anmärkningsvärt att dessa preparat skulle kunna anses vara "starkare" än råvaran som använts som grund, speciellt som inte en enda molekyl av den verksamma substansen finns kvar efter alla spädningar, utan effekten skulle komma av att "vattnet har ett minne". Obs detta är ingen ny diskussion huruvida homeopatmedel fungerar eller ej. Jag är bara full av förundran att preparat med ej vetenskapligt dokumenterad effekt kan finnas på karenslistan över huvudtaget. För säkerhets skull eller? OM de skulle ha effekt?
Vad har Aloe Vera tex för vetenskapligt dokumenterade effekter? Då menar jag inte tillverkarnas information på flaskan där de lovar effekt mot allt möjligt..

Jag tror det är så att man sätter 36 timmar på preparat som man inte hunnit "gå igenom" (hört ryktesvägen)
Sedan när det visat sig att det inte har några effekter i "hop med annat" blir det 0 i karens

Alla örter och homeopatiska preparat för både invärtes och utvärtes behandling är belagda med 96 tim. karens, att Aloa vera inte skulle ha räknats dit hade jag sett som mycket konstigt.

Aloe Vera är ingen ört elller homeopatiskt medel. Det är en grönsak. :bow:

Aloe First, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Heat Lotion, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe MSM Gel, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Propolis Creme, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloevera creme med propolis, 0 tim, AC Hästprodukter
Aloe Vera Gel, 96 tim, L-import
Aloevera gele, 96 tim, AC Hästprodukter
Aloe Vera Gelly, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloevera Schampo, 0 tim, AC Hästprodukter
Aloevera spray för hud och sårvård, 96 tim, AC Hästprodukter
Aloe Veterinary Formula, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB

Så kvittar det, grönsak, kaktus eller annat så gäller 96 timmars karens. Men kan ändå klassas som homeopatiska medel, oavsett om den innehåller grönsaker eller kaktus.

Senast ändrad:

Jag vet att det är karens eftersom jag säljer det. Men visst det kvittar..

Senast ändrad:

Ena dumma regeln efter den adra ploppar upp.Fyy vad jag garvade när jag läste att amn inte får tävla om man ger hästen en aloe vera massage innan:rofl:

Tja den risken tar jag om jag ska tävla..
Min häst ska ha det bästa sårvård under sommaren och aloe veran är KANON:bump::banana:
Jag duttar på de på alla små bett och sår hon får.
Har då tävlat utan några som helst problem..Tror inte de bryr sig är aldrig några veterinärundersökningar på klubbtävlingar och där under..Har iaf aldrig varit på de tävlingar jag varit på=)

98 timmar karens menas väl mera med att man inte får slakta den inom 98 timmar efter att han använt medlet!
Och att inte ha häsatr på bete för de skulle knapra i sig örter.. snarare som så att amn inte vill ha dom feta därav har man oftast inte en tävlingshäst ute på bete.

Har ALDRIG under mina 23 år med häsatr hört en häst som blivit dopförklarad för den gått på bete och ätit en ört!

98 timmar karens menas väl mera med att man inte får slakta den inom 98 timmar efter att han använt medlet!

Det finns både tävlingskarens och slaktkarens, här pratar vi tävlingskarens.

Liknande trådar

Trav Kollar igenom karenslistan för utvärtes produkter på STC, i jakt på information om insektsmedel. men hittar ett fåtal. Jag personligen...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: solros
·
E
Hästmänniskan Jag har noterat att majoriteten av människor är mkt dåligt insatta i försäkringsvärlden - det kan bli dyrt att inte hålla sig ajour...
Svar
13
· Visningar
1 528
Senast: Rufsan.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka