Kapson, vilken?

H

Horseinbalance

Nu står jag med lite beslutsångest och skulle behöva råd angående kapsonköp. Jag har kommit såpass långt i min akademiska skolning med pålle att jag funderar på att köpa ett huvudlag som underlättar träningen. Eftersom att jag inte har planer på att stoppa in ett bett i munnen på honom än så har jag bestämt mig för att prova med en kapson. Men nu finns det ju massor av olika varianter att köpa, så vad skulle ni rekommendera?
Den jag tänker främst på är en sådan modell som man fäster i sidostyckena på tränset, med fast järn, som kan användas som både rid- och longeringskapson. Kan det finnas några nackdelar?
Tacksam för svar!

Sv: Kapson, vilken?

Jag tycker att de bästa kapsonerna är de som har ett tredelat slätt nosjärn, med en mittdel som är böjd över nosryggen. De sitter stadigt utan att man behöver spänna för hårt. Jag använder dock bara kapson till longering och visst handarbete, tycker att kapson är rätt värdelöst till ridning och använder sidepull om jag ska rida bettlöst.

Ja just ja, jag tycker att det är viktigt att det finns en ring mitt uppepå nosen så att man slipper flytta linan när man byter varv, och så ska ringarna vara fastsatta i lekare så att de kan snurra.

Skall du ha kapson är den med kedja att rekomendera då den med fast järn kan vara svår att få formad och passa över hästens mule utan att ge skav och onödigt tryck. Kedjan fungerar bättre genom att kapsonen är mer följsam och risken att kapsonen ger skav för tryck blir mindre. Jag köpte en hos markus holst med kedja. Dock passar de inte riktigt bra till de vanliga tränsen då de hamnar för långt ner och fick då köpa ett nackstycke som var anspassat så att kapsonen hamnade rätt. Så har du ett träns du vill ha kvar så kanske du skall köpa en kapson som har nackstycke redan.

Smaken är ju som baken.
Hästen får välja?

Iaf jag föredrar absolut kapsoner med fasta järn. Inte alls krångligt att böja till så det passar nosen. Sitter stadigt utan att man behöver dra åt så hårt runt snoken och är mkt tydligt(skarp) i sin "kommunikation".

Att vãlja är inte lätt nej, jag provade ett fast järn och det passade inte till mitt fjorsto utan Blev Helt skev och låg inte alls bra på min. Det Kan ju vara så att en häst som inte är lika bred över mullen Har bättre passform till de fasta järnen?

Du Kan ju alltid prata m din tränare Om du Har någon Eller därifrån du ska handla? Det gjorde jag med tanke på att jag först fick problem:)

Jag har använder bara kaspon med fast nosjärn. Det har fungerat super på alla hästar som jag har haft den på. Och formen på nosjärnet böjer man lätt till för att ändra passformen. Min hovslagare gjorde det väldigt snabbt och smärtfritt.
Är kasponen rätt inpassad så behöver man inte alls spänna remmen runt nosen hårt.

Jag både rider, arbetar från marken och tömkör med kapsonen. Det fungerar hur bra som helst.

Jag har en longerkapson bara som jag även har ridit på, det är fast järn över nosen och minns jag inte fel är den 3-delad.

Jag har en kapson med fast nosjärn och 3 ringar som ligger bra på min häst, (men hon har väldigt bred nosrygg) Den är ändå lätt att ändra passformen på så det borde inte vara svårt att få den att passa smalare nosryggar heller tror jag. Jag har dock min enbart vid longering och lite arbete från marken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 437
Senast: machafuko
·
Utrustning Får en tränare till stallet som håller på med akademisk ridkonst som ska komma och hålla lektion i markarbete. Äger dock ingen kapson...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur