J
JessicaS
Känner mig för tillfället lite förvirrad! Jag rider för det mesta på jaktstång och kapson, och har tyckt att det har varit ypperligt för oss fram till nu. Jag upplevde att hon hittade ramen mycket bättre med jaktstången även fast jag inte använde den så mycket/inverkade så mycket på den. Stången har ju den funktionen att den av sin egen tyngd och vinkel i hur den hänger får hästen att vilja slappna av i nacken och låta huvudet komma i en mer lodrät position. Nu gäller väl kanske inte detta "min stång", eftersom det är en jaktstång (även kallat kimblewick) eftersom den inte har vanliga skänklar utan D-ringar istället, och därför blir snäppet mildare. Men problemet är att jag nu börjat märka att hon blivit lite okänslig på stången, att hon inte lyssnar när jag tar i den eller helt enkelt att det inte "händer nåt". Jag vill ha den känslan att jag bara behöver nudda lite på stången och sen använda min kropp och sätet när jag kortar henne, INTE att jag ska behöva "dra" i stången och hon lyssnar ändå inte. Samtidigt upplever jag ändå inte att hon "hänger" på den, utan jag vet inte riktigt vad det är. Det fungerar inte bra helt enkelt. Har blivit rekommenderad att köpa en kandarstång eller någon typ av skarpare stång av en tränare jag ridit för, men här kommer mitt dilemma - är det rätta? Jag kan rida henne på tränsbett utan problem och jag får en fin framåt-nedåtsökning (jag ser det som en självklarhet att man även ska kunna rida hästen på tränsbett), men jag känner att jag saknar känslan som jag får med kapson och stång att växla mellan kortning och längning på ett så bra sätt, där hon verkligen arbetar bakifrån och hon länger ut ordentligt när jag ger efter och låter henne söka mot kapsonen. Men nu när vi stött på det här problemet vet jag inte riktigt hur jag ska göra, fick lite myror i skallen...
Någon som har liknande erfarenheter? Ni som rider på stång och kapson, hur fungerar det för er?
Någon som har liknande erfarenheter? Ni som rider på stång och kapson, hur fungerar det för er?