fejko

Trådstartare
Sambon går loss med röjsågen och vill kapa ner en hel dunge med sly. Nu är jag rädd att mina getter som går lösa ska gå dit och skada sig på stubben. Hur nära marken ska man kapa om man vill undvika skador?

Jag skulle nog inte vara rädd för att de skadar sig, men kapa några cm över marken då eller en bra bit upp :)

Sambon går loss med röjsågen och vill kapa ner en hel dunge med sly. Nu är jag rädd att mina getter som går lösa ska gå dit och skada sig på stubben. Hur nära marken ska man kapa om man vill undvika skador?
Getterna fixar det nog men jag har ofta tänkt på hur svårt det är att gå där det är röjt i sly och funderat på om man inte kan höja stubben till åtminstone 40 cm. För som det är med 10-20 cm stubb så är det ju vidrigt, men då kanske det bara blir en massa rotskott.

Kapa vid 40-50 cm och låt getterna beta rotskotten sen. Getter är ypperliga slyröjare alldeles i sig själva!

@Migo
Jag vet att de är ypperliga slyröjare men tyvärr tycker sambon att de ska vara i en liten hage full med brännässlor. Då brukar jag påminna honom vilka som var där först :devil:

Nässlor går ju bara att äta om de är slagna och torra. Onödigt att ha arbetskraften inspärrad och sen göra jobbet själv;)

@Migo
Absolut!

Tack alla andra för svar!
Kom på att om vi flyttar på grenarna och lägger dem i en hög så kommer getterna att gå dit i stället för att vara i stubben.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
913
Senast: Lars L
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 221
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 170
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar