Kantflätade tyglar

Emma-pemma

Trådstartare
Hur i allsin dar håller ni era kantflätade tyglar rena?

Jag rider normalt med släta lädertyglar, men har nu dammat av ett gammalt träns som hängt i sadelkammaren. En anledning till att jag slutade använda det var just problemet med att få rent tyglarna. Det samlas smuts i de små vinklarna där kantflätningen går ihop, och det blir till slut jätteäckligt. Häromdagen blev måttet rågat, och jag doppade helt enkelt hela tygeln i vattnet, och skrubbade rent med en tandborste. Jag har precis varit ute och oljat in tyglarna, så vi får väl se hur de blir.

En sådan grej funkar ju för en storrengöring, men den dagliga putsen måste ju vara lite mer skonsam mot lädret. Hur gör ni andra som har sådana tyglar?

Och ni som har textiltyglar, hur gör ni? Hur får man bort stöv och svett från dessa?

Sv: Kantflätade tyglar

en daglig skrubbning med glycerintvål och den grova sidan på en disksvamp hjälper nog.
låter man det bli svettigt och stövigt flera dagar i sträck utan att putsa det så blir det ju jobbigare att få rent.

Anledningen till att jag inte köpte sånna tyglar sist även om de är sköna att rida med, jag vet inte heller hur man ska hålla dem rena! Vävribb är ju med svåra att hålla rena. Min ena häst stövar av sig jättemycket på tyglarna och min andra är alltid ren så han får de fina tyglarna haha!

Jag hade nog med kört på vatten & glycerintvål och nån borste eller svamp men som du säger så känns det lite "mycket" och elakt mot lädret så ofta.. Det skulle finnas någon mirakeltvål som bara löste upp stöv men som inte torkade ut lädret!

Jag ser ingen anledning till att putsa tyglarna varje dag, däremot putsar jag tränset ca 1 gång i veckan och använder då stübben lädertvål och svamp/tandborste och spolar av det under kranen för att sen torka av med ren trasa och efter det smörjer jag med Effax läderbalsam.

Om det av ngn anledning blivit väldigt skitigt under ridturen torkar jag enkelt av det med läderwipes.

Det går inte på ett skonsamt sätt så jag klarar inte av sådana tyglar längre :-P

Vävribb är lite lättare, man skrubbar väven bara och lädret klara sig ganska bra. Men ändå så tok för krångligt för att jag vill ha den typen av tyglar.

Jag föredrar lädertyglar med stolpar (?), då lev jag åtminstone när jag har för långa tyglar och de är lätta att göra rena vid vanlig putsning :-)

Drar av dem med Horsemans one step efter varje ridtur (tar ca 5 sek, burken står under tränsen öppen och väntar) och de håller sig alltid ruskigt rena och fina. Har flera sådana tyglar. Så när jag hänger tillbaka tränset torkar jag av bettet med handduk och drar ett drag med one step och så håller de sig fina.

jag putsar av de kantflätade tyglarna på samma sätt som de släta tyglarna. Fuktig svamp och lite sadeltvål (eller Horsemans one step) och gnugga. Klart de är lite pilligare att få rena än de släta, men det är bara att gnugga lite. När man putsar efter varje användning blir de aldrig speciellt smutsiga. Det sitter ju heller inte så hårt eftersom det inte suttit länge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka