Känsligt sto

O

Orkidébarn

Den NH tränaren som tränade mig och en till i fredags påpekade starkt att mitt sto var känsligt och inte hård som dom brukar vara. Han påpekade också att mina rörelser skulle in i det längsta vara stillsamma och lugna för att inte förstöra känsligheten. Har ni några tips vad det gäller ridning och hantering för att inte få en ''hård'' häst?

Sv: Känsligt sto

Orkidébarn skrev:
Den NH tränaren som tränade mig och en till i fredags påpekade starkt att mitt sto var känsligt och inte hård som dom brukar vara. Han påpekade också att mina rörelser skulle in i det längsta vara stillsamma och lugna för att inte förstöra känsligheten. Har ni några tips vad det gäller ridning och hantering för att inte få en ''hård'' häst?

jag har jobbat med mina hästar i ett år, den ena var redan känslig så jag har bara försökt röra mig stillsamt och ta det lugnt liksom, inte stressa eller så. Den andra har blivit jättekänslig med hjälp av stilsamma rörelser och steg för steg övningar. Så försök bara vara lugn och rytmisk så kommer hästen fortsätta vara känslig, var inte hårdare än vad som behövs liksom.

Okej tack!

*OFF TOPIC*
Kommer du från Gotland, jag är uppväxt där och min pappa jobbar som veterinär där.. Undrar om jag vet vem du är, vad har du för hästar?

Det här tycker jag är jättespännande.

Du vet ju hur/var jag jobbar och vi använder djur i en del av behandlingen.

Jag tror din häst kan hjälpa dig en hel del i ditt tillfrisknande.

Är du känslig?
Jag tror att svaret är ja, och om du är nyfiken, fundera på om du var din häst, hur skulle du vilja att din ägare rörde sig/tog hand om dig för att du skulle känna dig trygg och lugn och få ett gott självförtroende.

Ps, har du en tömkörningsjord alls eller lånar du en.
Jag har nog en eller två longeringsjordar som skräpar somdu kan få och lämna in till en sadelmakare och få större ringar ditt sydda.
Vips så har du en hyftsad tömk,jord.

Åh vad snällt :) Jag skulle gärna köpa en sådan gjord av dig! Jag har lånat en men det är ju inte min och jag skulle behöva ha en som jag kan lämna in och sätta in fler ringar i.

Jag är otroligt känslig och försöker vara det med min häst också.. Hur arbetar ni med hästarna i behandlingen, vad kan jag göra för att skapa ett så bra förhållande till hästen som möjligt?

Om jag vore häst skulle jag vilja ha mjuka rörelser, få tecken på att något nytt ska hända så jag hinner reagera, jag skulle vilja ha mycket klappar och kel och vill att min ägare ska vara konsekvent mot mig. Även om hon nu har mediciner i kroppen så går det bra men hon får tänka på att ge mig samma signaler om än lite vagare eller starkare. Jag vill veta vem som bestämmer men jag ska samtidigt älska henne och inte göra det av rädsla.

Orkidébarn skrev:
Om jag vore häst skulle jag vilja ha mjuka rörelser, få tecken på att något nytt ska hända så jag hinner reagera, jag skulle vilja ha mycket klappar och kel och vill att min ägare ska vara konsekvent mot mig. Även om hon nu har mediciner i kroppen så går det bra men hon får tänka på att ge mig samma signaler om än lite vagare eller starkare. Jag vill veta vem som bestämmer men jag ska samtidigt älska henne och inte göra det av rädsla.

Fantastiskt!!!!
Du är på helt rätt spår ju.
:)

Att vara tydlig, tänka på andningen, tona in, hästen.
Förbereda på vad som ska hända, då slipper man bli osäker och ifrågasätta.

Alltid vara koncekvent, det inger trygghet och förtroende.
Rutiner, och att kunna säga ifrån, säga nej om man inte accepterar ett beteende.

Ang jorden så kan du få den, vi behöver bara träffas eller omdu kan komma förbi och hämta, jag bor i Brottby.

Åker du nåt till Rimbo ibland? Annars kanske du kan PM:a ditt nummer så kan jag skicka ett mess om vi åker förbi där någon dag..?

Nu börjar det inte handla om NH, sorry.

Jag är sällan i Rimbo, men det händer.

Vi får ordnadetpå något sätt.

skickar mitt mobil nr.

Orkidébarn skrev:
Okej tack!

*OFF TOPIC*
Kommer du från Gotland, jag är uppväxt där och min pappa jobbar som veterinär där.. Undrar om jag vet vem du är, vad har du för hästar?

Jag har bott här sen jag var tre, men känns som om man är född här ;) Älskar ön ;) jasså..? va heter din pappa?
Jag äger inte nån utav hästarna jag har men jag har dom på foder och tar hand om dom. Den ena skall föla idag och det fölet blir mitt. Jag har en welsh mountain på två år, skimmel, sen är det en dansk import som är dräktig. Båda är ston. Jag bor längs 142 neråt burgsvik, typ...800 m efter ICA affärn i havdhem ;)

Min pappa heter Peter... jobbar på ATG-kliniken i Visby.

Orkidébarn skrev:
Min pappa heter Peter... jobbar på ATG-kliniken i Visby.

okey, ingen aning om vem det är då jag aldrig behövt åka in till ATG kliniken men men. Som sagt, om du fortsätter göra lugna rörelser och gör så lite som möjligt för att få en reaktion hos hästen så kommer den fortsätta vara känslig. Flera av mina "kompisar" kommer hit ibland och en utav dom klagade SÅ mycket över att hästarna var så känsliga och kallade dom "ouppfostrade", jag blev SÅ irriterad, det är en känslig häst man vill ha och båda hästarna här hemma är väldigt speciella när det gäller hantering, ja, om man inte respekterar dom får man ingen respekt tillbaka heller. Hon rider dock på ridskola och är ju väldigt van att hästarna gör som man vill och om dom inte gör det - våld. Så jag gjorde ingen big deal utav det men jag tycker att många uppfattar känsliga hästar som ouppfostrade bara för att dom kanske skyggar eller nått när nån gör en hastig rörelse. Blir dne här - MEN slipp då dumma hästjävel!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar