Känslig / orolig mage på katt

DarkInNight

Trådstartare
Vi har en tioårig katthona som då och då blir dålig i magen.

För några år sedan testade vi en mängd olika fabrikat, allt från topp 1 till "köpt i mataffärn".
Det som fungerat bäst har varit Mjau Fiskfest, torrfoder. Men jag känner mig inte helt nöjd, ibland (varannan månad ungefär) lämnar hon en lös hög på golvet och blir lortig i rumpan.

Så nu tänkte jag börja om från början i foderträsket, vilket torrfoder rekommenderar ni till känslig mage?
 
Sv: Känslig / orolig mage på katt

Min ena katt har iaf tidigare i livet haft väldigt känslig mage. (jag har bara ägt honom i två månader)
Jag ger honom Applaws torrfoder och det har funkat bra hittills.
 
Sv: Känslig / orolig mage på katt

Inget torrfoder alls :) När det gäller blötmat så rekommenderar jag alla sorter förutom de med fisk/skaldjur av märket Bozita i tetra pack. (96% kötthalt, resten näringsämnen) Katter är ökendjur och ska få i sig den mesta av vätskan genom födan. Torrfoder innehåller nästan ingen vätska alls. Dåligt med vätska ledar ofta till matsmältnings- och njurproblem.

Prova ge rå föda istället, då 50% av torrfodret katter oftast äter idag innehåller spannmål som passerar genom kroppen och kommer ut i samma form som det kom in. Alltså är halva summan av det du köper fodret för helt bortkastat.
För vem har väl sett en katt jaga efter en bit torrfoder istället för en mus?
Det enda i grönsaks-/kolhydratsväg som katten ska få i sig är det som redan finns i dess bytesdjurs mag- och tarmsystem.

Rå föda så som tex. fläskkött, nötfärs, kycklinghjärta/-vingar, lever, fläskben mm är mycket bättre för kattens hälsa och matsmältning.

Fisk är dessutom en allergen, som katter med tiden utvecklar allergi mot. Fisk och skaldjur ingår inte i deras normala kost och därmed behövs inte de näringsämnen som finns i fisken.

Vår katt har i alla år haft problem med tandsten och dålig munhygien, men dessa har reducerats något enormt sedan vi började ge honom fläskben att gnaga på! :) Mycket fastare i kroppen pga den råa födan, eftersom kroppen nu faktiskt kan bygga upp muskler på ett korrekt sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Wingates
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
6 955
Senast: Zarro
·
K
Övr. Katt Har länge grubblat över vad som kan vara felet med en av våra katter. Det är en så kallad vandringspokal som hamnade hos oss för ca två...
Svar
16
· Visningar
4 414
Senast: SusieQ
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp