Sv: Känslig mot skänkeln
Beror ju helt klart på VARFÖR hästen gör som den gör? Min ena häst gjorde det för att den blev stressad, rädd, antagligen av förre ägaren blivit riden aggressivt.
Det som generellt "gäller" för så pass känsliga hästar oavsätt orsak är att du får helt enkelt öva och lära den att ha ett JÄMNT stöd med vaden (vill säga absolut inte häl). När du sedan har det så är det lätt att bara öka och minska på det trycket. När den är van vid det så får man börja ha den framåtdrivande skänkeln mera, då hästen accepterat stödet du gav den med vaden så bör den kunna ta bättre och bättre framåtdrivande hjälper. Det går inte på 1 dag, man får succesivt öka tryck och framåtdrivande osv.
Varför så här? Därför att som min tränare beskrev det för mig för lnge sedan är att om man är rädd för att ha ett stöd så blir varje framåtdrivning lite som en elstöt i sidan på den. (tänk: 0 tryck, 0 tryck, 0 tryck, sen lite tryck = jättereaktion) Istället genom att göra såhär så lär sig hästen att stödet finns där och att den kan lugnt vänta på vad du vill göra med den. Trycker du bara lite mer med vaden som drivande så har den redan känslan av att du finns där.
Jämförelse är att om du sitter och petar med pekfingret på din arm oavbrutet på samma ställe, inte så hårt men länge länge, så gör det ju tillslut ont? har du fingret mot armen hela tiden lätt lätt, och sedan ökar och minskar trycket, så gör det inte ont på samma sätt, blir naturligare.
Jag hoppas du förstår vad jag menar, har svårt att förklara mig bättre. Förklara är inte min starka egenskap, visar hellre (;