Känslig mot ngt foder??

S

Stormy B

Har ett sto som fått knölar på ryggen och en vid sadelstaden, min första tanke var proteinknölar, minskade ner på proteinet, så mycket som foderstatsberäkningen tillät, ingen förändring. Tog då bort betforen( En homeopat sa att det kunde vara orsaken), ingen förändring. Böt bort Hippo fodret (som krafft) mot hel havre, och tog bort bryggerijästen, Ingen förändring. Behöver hjälp med detta.
Hon får: Hösilage, havre, vetekli, bryggerijäst, mineraler och matolja. Har beslutat mig för att byta från hösilage till hö nu, och se om det kan vara det som är orsaken. Nån som vet något annat man kan prova? Tacksam för alla tips:bow:

Sv: Känslig mot ngt foder??

Mitt sto har också haft problem med knölar på ryggen. Knölarna uppträdde aldrig på sommarhalvåret, men däremot på vintern när hon hade satt vinsterpäls. Då fick hon 2-3 knölar på båda sidor, ca 1/2 - 1 cm stora. Precis som du så provade jag att minska på proteinintaget men märkte ingen som helst förändring. Hon verkade inte vara det minsta besvärad av knölarna, men jag tyckte inte det kändes bra att rida när jag visste att sadeln låg och tryckte på dem.

För tre veckor sedan köpte jag en ny sadel - och nu har knölarna försvunnit helt och hållet! Så jag misstänker att det inte alls hade med proteinintaget att göra utan snarare att den gamla sadeln låg och irriterade på några hårsäckar med knutor som följd.

Det kan vara sadeln som inte ligger bra.
Oftast uppkommer dessa vid hårfällning.
Det gäller att se till att vojlock o ryggen hålls riktigt rena.
Har man redan fått dem- skrubba med såpa o vtn.
Massera sen in arnika ordentligt. Flera minuter.

axel skrev:
Det kan vara sadeln som inte ligger bra.
Oftast uppkommer dessa vid hårfällning.
Det gäller att se till att vojlock o ryggen hålls riktigt rena.
Har man redan fått dem- skrubba med såpa o vtn.
Massera sen in arnika ordentligt. Flera minuter.
En del hästar får tagelstrån som växer innåt av olika anledningar då bildas små knölar som kan förväxlas med proteinknölar. Har hästen knölar på fler ställen?

En del hästar kan få tagelstrån som växer innåt och de knölarna förväxlas lätt med proteinknölar. Har hästen knölar på fler ställen?
För öövrigt kan det ta tid innan proteinknölar försvinner.

Det liknas vid tagel eftersom de är så långa och kraftigare än hårremen

De långa "strån" som växer i knölarna liknas vid tagel eftersom de är hårdare än hästens hårrem.;)

Hade du ändrat något på fodret precis innan knölarna dök upp? I så fall ta bort det du la till. Det kan ta flera månader innan knölarna försvinner efter det man tog bort det hästen reagerade mot.

Annars finns det många andra anledningar till knölar.

Adrenochrome skrev:
Varför kallar du knölarna för proteinknölar då det inte är protein som orsakar knölar ? Foderallergi möjligen, men definitivt inte pga proteinet.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html

Ofta kallas dessa knutor även för proteinknölar därför att det finns ett samband med högt näringsvärde i fodret och dessa knutor.

Står det i artiklen du hänvisar till ...

Kan nämna att jag använde fårskinnsvojlock och dessutom var noga med att tvätta knölarna rena efter ridning (som det även står i artikeln) men knölarna hos min häst försvann alltså inte förrän jag bytt sadel.

varför får den bara knutor i sadelstaden?
Det är inte Nässelutslag .
Prova med Arnikan det funkar:banana:

Prova en sadelpad i ULL som ökar luftcirkulationen, funkade på våran häst.

Ja, näringsvärdet ja...men INTE specifikt proteinet enbart...Så varför kalla det proteinknölar...villket protein då om man får fråga ? Alla säger proteinknölar, men då vill jag veta: villket av de 20 olika proteinkedjorna är det vi pratar om ?

Inte bara nötning. Smuts i kombination med värme = hårsäcksinflam.

Adrenochrome skrev:
Ja, näringsvärdet ja...men INTE specifikt proteinet enbart...Så varför kalla det proteinknölar...villket protein då om man får fråga ? Alla säger proteinknölar, men då vill jag veta: villket av de 20 olika proteinkedjorna är det vi pratar om ?

Och vad i all världen spelar det för roll? :rofl: :rofl: :rofl:

Alla vet ju vad man menar när man säger proteinknölar!

Targa skrev:
Och vad i all världen spelar det för roll? :rofl: :rofl: :rofl:

Alla vet ju vad man menar när man säger proteinknölar!

För att det spär på mångas rädsla att ge hästen proteinfodermedel när det behövs!

Madick skrev:
För att det spär på mångas rädsla att ge hästen proteinfodermedel när det behövs!

Är det bätter att säga foderallergi då? Då slutar kanske folk fodra sina hästar av rädsla för .... :smirk:

Nä - skämt åsido - varför hänga upp sig på att märka ord! TS vill ha råd att bli av med hästens - ja, vad vi nu ska kalla det! - och jag tycker att många har kommit med bra råd här!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama