Känslig mage

nothalfbad

Trådstartare
Min häst har känslig mage. Jag försöker mota det i grind genom att ge henne "snällt" grovfoder.
Hon har så länge jag haft henne varit känslig, och det blir värre med hösilage och stress. De bitarna är ganska lätta att kontrollera, men jag skulle ändå vilja hjälpa lite ytterligare om det är möjligt.

Är det någon som har erfarenhet av något tillskott eller annat som kan lugna och stärka mag-tarmfloran?

I övrigt är hästen oerhört pigg och levnadsglad, har superfina tänder och allmänt vid god vigör :)

Yea-sacc stärker tarmens förmåga att skapa en bra tarmflora. Innehåller samma bakterie som bakjäst men är enklare att ge och är effektivare då det är mer koncentrerat.

1, se till att allt foder är av god hygenisk kvalité

2, det fodertillskott som bevisat gett störst (?) skillnad i bakterikulturen i hästens tarm är vanlig bakjäst (levande) http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm

Tack för svar!
Höet är av god kvalité och bra värden. Hon har precis dock gått på metacam på grund av hovböld, så jag tror att det just nu är största orsaken till hennes lite risiga mage (inser nu att det kanske inte rimmar så väl med "god vigör", men bortsett från det är hon friskt). Vill hjälpa henne att bli lite stabilare i magen :)

Bakjäst lät intressant ska kolla det!
Även Yea-sacc lät värt att kolla upp :)

Tack för svar!

Har en med en mycket känslig mage, provat allt som i allt. Det enda som fungerar är Medigest :) Han reagerar på höensilage, kyla, antibiotika, metacam, snabba foderbyten, höga värden av stärkelse i foder, äpplen. Dessutom är höst och vinter värst, högst troligen pga överkänslighet för mycotoxiner som finns i högre grad under denna tid. Hitta hö av bra kvalitet är svårt men nödvändigt när man har sådan "tur" att man har en häst som absolut inte tål höensilage överhuvud taget och samtidigt är överkänslig mot mycotoxiner. :( Fast i år har vi än så länge klarat oss utan Medigest, hoppas det fortsätter så, men det är nog bara en "sølle trøst"

Min har i omgångar provat några olika "magkurer". Foderjäst fungerade hyfsat men inte toppen.

Det som funkat bra för honom är att stå på tjock halmbädd så att han har att tugga på så många timmar som möjligt och en kur med bakjäst när det av någon anledning varit värre (han hade precis blivit bra efter bytet från bete till hö och nu äter han också metacam, kaos igen så det blir nog jäst igen när medicineringen är färdig...)

Jag ger ett paket om dagen i tio dagar, det brukar ge förvånansvärt bra effekt. En annan häst i stallet äter lite varje dag som förebyggande. Att det är svårt att ge håller jag inte med om, men vi har kylskåp i stallet, utan det kanske det blir krångligt. Jag löser upp jästen i vatten tillsammans med resten av kraftfodret.

Min har i omgångar provat några olika "magkurer". Foderjäst fungerade hyfsat men inte toppen.

Det som funkat bra för honom är att stå på tjock halmbädd så att han har att tugga på så många timmar som möjligt och en kur med bakjäst när det av någon anledning varit värre (han hade precis blivit bra efter bytet från bete till hö och nu äter han också metacam, kaos igen så det blir nog jäst igen när medicineringen är färdig...)

Jag ger ett paket om dagen i tio dagar, det brukar ge förvånansvärt bra effekt. En annan häst i stallet äter lite varje dag som förebyggande. Att det är svårt att ge håller jag inte med om, men vi har kylskåp i stallet, utan det kanske det blir krångligt. Jag löser upp jästen i vatten tillsammans med resten av kraftfodret.

Foderjäst är ett proteinfodermedel. Den jästen som finns i är avdödad och gör därför varken till eller ifrån för magen.

Det är inte förvaringen jag tänker på med bakjästen utan det faktum att många inte har möjlighet att lägga i jästen precis innan serveringen och man kan inte blanda bakjäst med blött foder och låta det stå för då jäser fodret och blir otjänlig föda.

En häst som står på metacam eller andra mediciner som är tuffa för magen bör få hjälp med magen direkt medicineringen påbörjas. Kolikrisken är överhängande vid all sådan medicinering och man bör göra vad man kan för att förebygga det.

Min häst har oxå känslig mage och på honom hjälper finstråigt hö, då mår magen fint.
Men ja vid medicinering krävs ju lite hjälp i form av probiotika, kolla med din veterinär, de brukar ha de bästa grejerna

Foderjäst är ett proteinfodermedel. Den jästen som finns i är avdödad och gör därför varken till eller ifrån för magen.

Det är inte förvaringen jag tänker på med bakjästen utan det faktum att många inte har möjlighet att lägga i jästen precis innan serveringen och man kan inte blanda bakjäst med blött foder och låta det stå för då jäser fodret och blir otjänlig föda.

En häst som står på metacam eller andra mediciner som är tuffa för magen bör få hjälp med magen direkt medicineringen påbörjas. Kolikrisken är överhängande vid all sådan medicinering och man bör göra vad man kan för att förebygga det.

Inte helt sant det där. Det finns ingen levande jäst nej, men den döda jästen fungerar som "mat" åt hästens egen jäsprocess. Alltså hjälper det visst, dock är det inte lika effektivt som bakjäst, vilket jag också skrev.

Jag inbillar mig att alla hästägare åker till sin häst varje dag, för att i alla fall mocka, och då borde man kunna sticka till pållen lite kraftfoder med jäst i också, men vad vet jag.

Min veterinär tycker att det är onödigt att stressa magen ännu mer med ett nytt fodermedel. Han anser att man provar och om hästen får några värre symtom undviker man medicinen helt i fortsättningen. Jag inser att jag uttryckte mig lite överdrivet. Om han blev "kaos" i magen av metacam skulle han inte få det alls.

Min maghäst tålde inte jäst alls. Det är hygieniskt hö med inte allt för hög sockerhalt som gäller, och lite havre som är varmluftstorkad. Så enkelt som möjligt funkar bäst. Jag tänker att ju naturligare man kan hålla det, desto bättre. Han har inte haft en dålig dag i magen sen vi tog bort alla tillskott som jag gav...

Min maghäst tålde inte jäst alls. Det är hygieniskt hö med inte allt för hög sockerhalt som gäller, och lite havre som är varmluftstorkad. Så enkelt som möjligt funkar bäst. Jag tänker att ju naturligare man kan hålla det, desto bättre. Han har inte haft en dålig dag i magen sen vi tog bort alla tillskott som jag gav...
Intressant, jag provade ge min häst jäst eftersom det lovordas av så många men upplevde att hon blev värre av det.

Bland alternativare är det poppis att säga att jäst är livsfarligt för hästar. Det verkar inte finnas några vettiga källor, men det kan ju vara värt att tänka på om man är lagd åt det hållet.

Bland alternativare är det poppis att säga att jäst är livsfarligt för hästar. Det verkar inte finnas några vettiga källor, men det kan ju vara värt att tänka på om man är lagd åt det hållet.
Fast har man en häst med en pågående inflammation är det inte bra. Det är inflammatoriskt. Precis som man inte ska äta socker, mjölkprotein och gluten om man har en mage som är lättinflammatorisk.

Om en häst har en känslig mage är det bra att utreda vad den inte tål. Vad det är som skapar problemen. Men generellt är hö bättre än hösilage i alla fall för känsliga hästar. Det är i alla fall vad Ultuna rekommenderar diarréhästar.

Hon fick ett pulver för att hjälpa magen under tiden på Metacam, och var då helt okej, givet omständigheterna.

Nu är hon också "helt okej", men jag vill hjälpa henne så det kan bli ännu bättre.

Det lutar nog åt att ringa veterinären som var ute och behandlade bölden och se om hon har några tips.

Hästen dricker bra och äter gärna. Har hittat ett hö som ändå verkar funka. Problemet nu är gräset i hagen, tror jag... Har inte möjlighet att ha henne på grus.

Probiotika låter ju intressant!

Min häst har känslig mage. Jag försöker mota det i grind genom att ge henne "snällt" grovfoder.
Hon har så länge jag haft henne varit känslig, och det blir värre med hösilage och stress. De bitarna är ganska lätta att kontrollera, men jag skulle ändå vilja hjälpa lite ytterligare om det är möjligt.

Är det någon som har erfarenhet av något tillskott eller annat som kan lugna och stärka mag-tarmfloran?

I övrigt är hästen oerhört pigg och levnadsglad, har superfina tänder och allmänt vid god vigör :)

Testa ProEquo.

Min maghäst åt Hö, Lusern, Foderjäst och Pro-Feed, varje dag, året runt. Gick på "dagbete"

Jag har nyss köpt em vital från greenfoot som jag hoppas ska hjälpa min hästs oroliga mage.

"EM Vital är en levande kultur av fermenterat vetekli med speciellt utvalda mikroorganismer. Det är ett näringstillskott och probiotikum för husdjuren och i synnerhet välgörande för hästar. EM Vital är ett till 100% naturligt fodertillskott.

Ett bra foder är grunden för hälsa och EM Vital tillför goda bakterier. EM Vital ger bättre immunförsvar, tillväxt och prestationsförmåga. Foderomvandlingen blir bättre, ämnesomsättningen stabiliseras och djuren blir friskare"

Liknande trådar

Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 350
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar