känslig häst

S

SMJ

Hejsan alla!

Jag har en underbar känslig filur på foder som jag ridigt i snart 2 år. Han går fint och är väldigt lyhörd när vi är själva i ridhus,ute-ritter,paddock,etc. Tävling är ett mål men det som dock oroar mig är att han helt tappar koncentrationen så fort något "dyker upp" kan tex vara en person som är ute och går eller något annat. Är detta bara otyg från honoms sida för att slippa arbeta? Tips uppskattas! :) (obs! Han är 10 år).

Sv: känslig häst

Vad jag har fått lära mig om just sånna hästar är att dom försöker slippa arbeta och försöker ignorera en helt. Han känner av att även du kanske tappar koncentrationen från han och han slipper undan i sånna tillfällen. Då du hamnar i
sådana situationer så ska du ge han mer arbete så han inte tänker på det runt om.

Sv: känslig häst

Håller med.

Jag tycker att du ska testa iallfall. kanske på en lätt tävling?
Jag har en väldigt jättepigg och känslig häst, som reagerar på minsta lilla skänkel/tygeltag.:D Han även bra på att stressa upp sig själv. :/
Trodde inte att det skulle funka alls på banan, men jag började tävla honom iallfall. Det gick sådär, han stressade upp sig för musik/applåder och stack ibland. Men jag fortsatte, och nu måste jag säga att det går väldigt bra med tävlingarna jämfört med förut. Vi tävlar 5-gång, stillpass och speedpass, och han är inte rädd längre för jubel. Han lyssnar även väldigt bra på tävlingarna, som han inte gjorde förut. Så mitt tips är bara att ut och träna, och ha kul oavsett om det går bra eller dåligt ;)

Vet inte om det handlar om samma saker?..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka