Känslig häst!

Faynie

Trådstartare
Vet inte om det här är rätt forum, men försöker i alla fall!

Har en foderhäst, en riktig klippa! Lugn och otroligt trevlig inne i boxen. En riktig kelgris som älskar att bli ryktad.
Att leda ut henne i skogen/ridhus är inga problem men så fort man kommer upp på hennes rygg är hon otroligt pigg och laddad.

Hon är väldigt känslig för skänklarna, och väldigt känslig i munnen också. Just nu har hon ett tredelat softbit.

Hon är under igångsättning efter en skada och vi skrittar och travar lite. Försöker göra mycket skänkelvikningar, halter och ryggningar för att få henne lydig och lugn. Men minsta lilla rörelse med skänkeln och hon börjar trava! Hon blir dessutom lite överladdad ibland i traven.

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå tillväga? Behöver verkligen tips och förslag på bra övningar man kan göra ute på vägar och stigar i skogen som gör hästen lugn! :confused:

Sv: Känslig häst!

Min förra häst var väldigt ambitiös och hade tonvis med eget driv. Vi igångsättning valde jag att leda honom då det bara skulle skrittas och sedan red jag när det var dags att trava. För honom fungerade det bra att få "trava av sig" ett tag utan några större krav på samling för att pysa ur energin. Sedan fungerade det utmärkt att rida "ordentligt" utan att han behövde överladda när man krävde mer samling.

Hur reagerar hon om du sitter lungt och stilla och smeker henne längs halsen och pratar. Blir hon lugn eller inte? Alltså, är hon överambitiös och/eller har för mycket energi. Det kan ju hända att hon blir stressad då du kräver något och därför blir hyperkänslig.

Jag skulle nog om min teori kanske stämmer flytta väldigt få steg i taget, typ ett eller två och sedan skritta rakt fram en lång stund. Samma med halter. Stanna och låt henne stå och vänta, om hon klarar det.

Ibland vill man ha hästen så lydig att man överöser den med order hit och dit så att den aldrig få vila hjärnan.

Om hon helt enkelt har för mycket energi låter väl Sars tips som något att prova alt. longering.

Jag vet ju dock inte hur igångsatt hon är, kanske inte klarar longering än.

Tanken är att vi ska komma igång med tränare till hösten då hon förhoppningsvis är mer igång! :)

Har prövat att trava lite utan att kräva samling för att sedan samla lite, och det funkar bättre än att kräva samling från "början" faktiskt :D

I början av passet om jag bara skrittat eller så fungerar det allderles utmärkt att göra halt och sitta lugnt och stilla och prata med henne och så, då håller hon sig väldigt lugn! Men så fort man har travat lite är det näst intill omöjligt att göra halt och få henne lugn.

Funderar på att pröva longering någon gång senare i veckan, har inte longerat henne någonting faktiskt, så ska bli intressant och se hur hon reagerar! :)

Mitt tips till dig är att när du skrittat hästen en stund lägg in några få steg i trav, och även fast det är svårt försök gå ner i skritt några steg. Sen skritta några steg, sen trav igen, och när du gör det ha en väg i huvudet om du rider i paddock, typ vänd snett igenom där, gör volt där osv. Så hästen koncentrerar sig på vart ni ska och inte bara "spring" typ. Precis som att du lägger in travsteg i din uppvärmning. Sedan testa att försök få en ökad skritt utan att den börjar trava. Rid i olika tempon korta bitar allså :P och ha hela tiden en väg framför dig.

Rider du ute i skogen så gör likadant. Tänk också på att hela tiden prata med hästen när du rider, den blir lugn av din röst. Klapp på halsen när den lugnar sitt tempo eller gör som du säger.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: tessan.g
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka