Kanske anmärkning på vanvård......??????

Status
Stängd för vidare inlägg.

ginnies

Trådstartare
Ja, jag undrar faktiskt, novis som jag är.

Vad tycker ni gränsar till vanvård av hund?

Anledningen till undran är att användare förut både antytt och nu skrivit rent ut att min hund hör till ovan kanske vanvårdade individ.

Det menas:
Jag har för hårda regler?
Han är för lydig?
Han får inte springa lös runtomkring oss i hagarna under barnkammartiden?

Reglerna är ju som jag förut nämnt, inte gå fram vare sig till folk eller fä utan lov, inte gå ut ur dörren före mig (bukeråd), vara stilla om en bil kommer på vägen/gårdsplan, inte gå fram till bilen utan lov , ja, det finns säkert mer som jag kommer på allteftersom.

Det positiva måste ändå vara? att vovven alltid är med, ensam kanske 1 tim i veckan, jag har en säker 0,8 ha hage där en hel del tid tillbringas tillsammans och han går promenader varje dag utöver det blir det väl 3 längre i veckan .

Sv: Kanske anmärkning på vanvård......??????

Ja min hund får inte heller springa vind för våg i naturen. Han får inte heller springa fram till hundar eller människor.
Han är lös varje promenad från det att vi går ut genom ytterdörren tills vi går in.
Jag kan ge honom otroligt mkt frihet pga dessa regler. Så är det vanvård så är jag också skyldig.

Jag kan ge honom otroligt mkt frihet pga dessa regler. Så är det vanvård så är jag också skyldig.

Ja, jag resonerar precis som du, tack vare eller p.g.a dessa regel så får hunden större frihet, eller är det frihet för en hund att slippa vara lydig och att det tillåts springa mer fritt, och då menar jag även under barnkammartid, och att det ibland p.g.a sämre lydnad blir misstag, det får omgivningen räkna med, för hundens ägare menar "hunden har rätt att vara hund"?

Äh, folk är bara avundsjuka för att du har koll på din hund. Samma regler gäller för min hund. Utom det där med att hon inte får gå in , eller ut före mig. Bara hon inte tränger sig eller drar i kopplet så får hon gå framför eller bakom som hon vill.

Ah, djup suck. Så otroligt fånigt. Jag blir lite avis då folk har så bra koll på sina hundar :angel:

Själv har jag ett rätt ouppfostrat famnmonster.

Men vad är din poäng egentligen? Om jag inte missminner mig så är det du som i flera trådar har uttryckt bestämda åsikter om hur andra uppfostrar sina hundar. Mig veterligen har ingen här argumenterat för att hundar ska få springa vind för våg, jaga efter vilt, rusa fram till främmande folk och hundar etc.

Äh, folk är bara avundsjuka för att du har koll på din hund. Samma regler gäller för min hund.

Tror du det är så illa?:confused: Borde det inte vara så att de som inte har den lydighet som du har, jag har o någon mer ovan,som menar på sådant kan gränsa till vanvård?? borde vara lite tacksamma för det borde ju ge hundfolk överlag positivt rykte?

Jag tror inte att någon är avundsjuk och därför anklagar dig för vanvård.

Frågan är väl hur du har lydnad på din hund? Varför är den lydig? Är det för att du tränar med får hårda metoder kanske?

Men alltså, den förra tråden blev låst av en anledning. Är detta ett försök att fortsätta på samma ämne?

Men vad är din poäng egentligen? Om jag inte missminner mig så är det du som i flera trådar har uttryckt bestämda åsikter om hur andra uppfostrar sina hundar.

Där håller jag inte med fullt- däremot har jag tyckt att OM man inte har lust eller kan ge sin hund tid och uppfostra den väl så den kan vara lös, då tycker jag att då ska det vara koppel på.
Man ska alltså slippa få andras hundar på sig, eller efter sig etc - att ha en icke så lydig hund i koppel och ta sitt ansvar den biten har jag inte ondliggjort mig över, det är när den släpps lös- eller om den gör det.

Men du kan ju svara på trådens fråga- är det kanske anmärkning på vanvård att ha en lydig hund?
Jag är inte ensam tydligen och är mycket väl medveten om att det finns ännu lydigare hundar, tror du de kan stimuleras väl trots detta?

Jag tror inte att någon är avundsjuk och därför anklagar dig för vanvård.

Frågan är väl hur du har lydnad på din hund? Varför är den lydig? Är det för att du tränar med får hårda metoder kanske?

Jag har gått på kurser på hundklubb, 3 st, hunden är mycket tränad de första 3 åren av sitt liv. Skulle sedan gå tävling men fick inte då jag inte ville tävla. Så där är vi, inte längre alltså, så det mesta är tagit därifrån, förutom vissa kommandon jag har nytta av här hemma, som Stanna o Akta.
Och några tips från buke, som det med dörren, ut. Bilregler har jag lagt till själv och det är ju mest för hundens säkerhet.

Han är glatt godistränad, alltså inte hårt våldstränad, jisses vovve är 19 cm över marken.

Mig veterligen har ingen här argumenterat för att hundar ska få springa vind för våg, jaga efter vilt, rusa fram till främmande folk och hundar etc.

Nej, det har jag inte heller påstått, ändå så blir det så, eller menar du det är ovanligt

Jag förstår att det finns olika områden men där vi bor är hundhållningen hos många rätt dålig och toleransen mot hundar som gör just ovan hos deras ägare väldigt stor. Eller rättaresagt de skiter i det.

Senast ändrad:

Men alltså, den förra tråden blev låst av en anledning. Är detta ett försök att fortsätta på samma ämne?

Det är klart att frågeställningen kommer av inlägg/påstående till mig i just den tråden.

Det övriga som påstods i den tråden att Jordbruksverket tolkar si, ger lov så eller polisen tolkar/ ger lov om långt ifrån föraren under barnkammartid är ju tolkningar från hundägare som väljer att inte ta reda på vad som gäller och även om de får det till sig skiter i det.

Anledningen till undran är att användare förut både antytt och nu skrivit rent ut att min hund hör till ovan kanske vanvårdade individ.

Jag tror inte att någon på allvar menar att din hund skulle vara vanvårdad, utan det har säkert sin grund i att den som skrivit så har blivit provocerad av vad du har skrivit beträffande deras egen hundhållning.

Där håller jag inte med fullt- däremot har jag tyckt att OM man inte har lust eller kan ge sin hund tid och uppfostra den väl så den kan vara lös, då tycker jag att då ska det vara koppel på.
Man ska alltså slippa få andras hundar på sig, eller efter sig etc - att ha en icke så lydig hund i koppel och ta sitt ansvar den biten har jag inte ondliggjort mig över, det är när den släpps lös- eller om den gör det.

Men du kan ju svara på trådens fråga- är det kanske anmärkning på vanvård att ha en lydig hund?
Jag är inte ensam tydligen och är mycket väl medveten om att det finns ännu lydigare hundar, tror du de kan stimuleras väl trots detta?

Jag har inte läst den andra tråden och vet inte vilken tråd det är. Din fråga blir därför helt obegriplig. Vem har anklagat dig för vanvård och på vilka grunder? Vem har argumenterat för att man ska stå ut med att få andras hundar på sig eller för att hundar utan fungerande inkallning ska vara lös? Vem har påstått att det är vanvård att ha en lydig hund?

Jag har lydiga småhundar och jag har aldrig blivit anklagad för vanvård. Vad är problemet? Det enda jag vet om dig är att jag har blivit irriterad vid tidigare tillfällen för att du har varit väldigt hård i dina omdömen om andra, i situationer då jag inte har tyckt att det har varit befogat. Därför framstår det som ganska konstigt att du själv går i taket när någon säger något om dig.

Vanvård handlar väl inte om vad hunden tillåts göra och inte?:confused:
För mig är vanvård mer om hunden får sina behov tillgodosedda eller ej, helt enkelt att hunden mår bra. Och så har det betydelse hur man lär den saker, inte vad man lär den.

Jag tror inte heller jag förstår frågan riktigt?

Påstår någon att du vanvårdar din hund genom att ha den för lydig??
Om så är fallet, varför funderar du ens över det?

Jag har inte läst någon tråd om detta så jag kan inte koppla samman nåt.

Det är klart att frågeställningen kommer av inlägg/påstående till mig i just den tråden.

Det övriga som påstods i den tråden att Jordbruksverket tolkar si, ger lov så eller polisen tolkar/ ger lov om långt ifrån föraren under barnkammartid är ju tolkningar från hundägare som väljer att inte ta reda på vad som gäller och även om de får det till sig skiter i det.

Detta antar jag är riktat mot mig? Saken är ju just den att jag tog reda på vad som gällde genom polis och jordbruksverk just eftersom att jag ville ha det "svart på vitt" om vad som gäller. Att jag då fick det klart att kontrollen på hunden var det viktiga och inte avståndet verkar inte ha någon betydelse? Det var ingen egen tolkning av vad de sagt då jag frågade rakt ut och fick svar.

Jag kommer förhoppningsvis hålla mig ifrån denna tråden då jag egentligen inte har något mer att säga än det. Och vet inte heller vad du vill mer med denna tråden än att fortsätta på samma ämne som förra tråden som blev låst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar