Sv: Känner mig nedstämd
Skönt att ni klarade er fysiskt ok!
Det är inte alls konstigt att du nu känner dig nedstämd. De första dagarna går åt till att bara överleva och hantera det akuta, nu när ni alla är hemma och det är "som vanligt" finns tid och utrymmer för psyket att reagera på det som hänt.
Jag var själv med om en större olycka för drygt ett år sedan. Vi klarade oss också väldigt bra fysiskt. Psykiskt var det som du beskriver, de första dagarna var som "lite på låtsas". Vi fick genom vårt försäkringsbolag hjälp att kontakta en psykolog som var duktig på trauma-hantering. De betalade även för 10 ggr, både för chaufför och passagerare.
Det var otroligt värdefullt! Tack vare att jag fick bearbeta både olyckan och processen efter (med polis, försäkringsbolag, skrotning av bil, börja köra igen mm, mm) så känner jag i dag att jag har lämnat det bakom mig.
Så mitt tips är att du kolla med ditt försäkringsbolag och så snart som möjligt får hjälp att bearbeta olyckan, med stöd av proffs. Om du inte har det i din försäkring tycker jag absolut du ska kontakta vårdcentralen och se om du kan få samtalsstöd via dem i stället.