Känna pulsen/fång?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Har ett litet problem.

Vår pålle gick tills för några veckor sedan på ett s k naturbete, dvs typiskt ogödslat ängsgräs. Detta tog emellertid slut och de vi hyr in pållen hos stängslade då upp nya sommarhagar.

Det nya betet har använts av en bonde att ta hö på och det är odlad vall och gödslat, dock inte i år eller förra året.

Eftersom pållarna tuggat slut på det "gamla" betet och det dröjde ett tag innan de nya hagarna var färdiga så fick vi stödfodra med hö ett tag och sedan var vi ganska försiktiga när vi släppte på dem i nya hagen. Vi vande in dem försiktigt igen alltså. Bara någon timme i början och ökade sedan efterhand.

Men efter ett tag upptäckte min hyresvärd att hennes Islänning hade puls i hovarna (i hovarna trodde jag) och han fick då hålla sig till vinterhagen. Jag kände noga varje dag på vår pålle men kunde inte märka något. Ingen puls, ingen värme. Så vi fortsatte att öka på tiden i nya hagen.

Så kom vi till stallet idag och min hyresvärd satt och kände på benen på sin islänning och sa att han hade lite puls trots att han bara gått en halvtimme på gräset. Jag kände på vår pålle men kunde inte känna något. Men då sa min hyresvärd att jag skulle känna längre upp! Så kom hon och kände på vår häst vid kotan. Jo, här är också puls, sa hon och hittade sedan puls på alla fyra benen! :eek:

Min hyresvärd påstår alltså att man ska känna på kotan(insidan liksom och ganska långt ner på kotans insida/baksida). Och hon säger också att man inte SKA kunna känna någon puls där om allt är normalt! :confused: Vaaaa?

Vad är nu detta? Visst kan man väl känna pulsen på kotorna? Det står till och med i Apotekets lilla häfte om hästvård att man kan ta pulsen på 3 ställen :vänster armhåla, ganashen eller vid kotorna.

Nu vet jag inte vad jag ska tro :(

Vågar jag låta pållen gå på betet? Han har som sagt inga andra "symtom" än att man kan känna lite puls uppe vid kotorna. (Inte lätt att hitta om man inte trycker ganska hårt) Ingen värme i varken ben eller hovar och heller ingen puls i hovarna.

Ni som har erfarenhet av fång: Vilka symtom kan man finna innan det utvecklar sig till akut fång? Snälla ni som kan sånt här - vad ska jag göra?

Sv: Känna pulsen/fång?

Hej, jag och min kompis har vårt eget "ponnybete" i stallet efter som våra pållar så lätt får fång.
Vi är alltid noga med att hålla koll på pulsen.
Jag tar pulsen strax nedanför kotan på insidan, antagligen där du menar. Att pulsen är STARKARE (inte snabbare alltså) är fångvarning, alltså ett förstadium till fång. Sedan är det olika på olika hästar. Min ponny känner man normalt sett ingen puls alls på när han är "frisk" men den är väldigt stark när han har fångvarning. Den andra ponnyn känner man pulsen året om på, men den blir mycket starkare när det är fångvarning. Man kan alltså känna puls där även om det inte är fång.
Detta är det första tecknet, hästen behöver inte vara varm i hovarna eller påverkad på annat sätt. Går det lite längre kan hästen bli snubblig när man är ute och rider, eller bli svår att lyfta hovarna på.

Det är svårt attsäga om din häst har normal puls just nu om du inte vet hur den brukar kännas. Men om det verkligen dunkar i dina fingrar när du tar pulsen skulle jag vara försiktig. Jag tycker du ska prova att släppa hästen på gräset några timmar och sedan ta pulsen (kanske måste vänta några timmar, jag vet inte det). Sedan släpper du hästen i typ en lerhage utan någon mat ett dygn eller så och ser om puslen har minskat. Då är det troligen fångvarning.
Så här har vi hållit på med våra hästar hela sommaren... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama