Kaninungar och mat! Och lustig "ras"?

P

pulkan

Kaninungar och mat! Och lustig \"ras\"?

Våran 4h-gård har nu, äntligen, fått två gotlandskaniner till gården. 10 veckor har dem hunnit bli och verkar trivas som handen i handsken! Uppfödaren verkade väldigt vettig och gav oss råd etc. då vi är väldigt gröna gällande genbanker osv. Hon gav oss även råd gällande mat. Hon hade gett ½ dl krossad havre morgon & kväll (dvs. 1 dl/dag) till vardera samt gräs/hö och tyckte vi kunde fortsätta så.. Vi är ju så inbitna med pellets och HÖ så vi fann det smått chockerande ^^, vad tycker ni? :) De är hungrigast i stallet, de får även div. grönsaker/frukt i lagom mängder.

Gullviva, hona.
Gullviva jättesöt.
Gullviva genom gallret.
Lupin, hane.
Lupin.

Det är tänkt att dessa två ska få bli föräldrar när dem vuxit till sig =).

Sen till nåt helt annat, vi har en hittekanin som ser väldans lustig ut. Han är väldigt ung, sprallig och framförallt mysig! Älskar barnen så vi ska behålla honom, Simba. Nån som sett nåt liknande med långa "fjunstrån" bakom öronen och runt? Han är ju i övrigt korthårig. Jättesöt är han iallafall ^_^

Re: Kaninungar och mat! Och lustig \"ras\"?

Jättesöta, gillade färgen på Gullviva :love:

Simba kanske är löwen/har löwen i sig? :)

Ja vi har diskuterat om det kan vara så..
Men vad sjutton är Löwen då? Finns det ngn fakta om rasen ngn stans så man kunde få fördjupa sig lite?

Att eran hittekanin är en dvärgvädurs löwen precis som zebran säger är helt klart. Det är en icke godkänd pälsvariant hos dv som tillkommit genom korsning med löwen och hermelin löwen.

Ang havren så vet jag inte riktigt då jag inte utfodrar min kanin med nåt annat än hö, grönfoder, grönsaker och grenar/kvistar. Personligen skulle jag nog inte fodra med havre då det är väldigt energirikt, föredrar att fodra med mer fiberrika och svårsmälta foder..

Jag har fött upp gotlandskaniner förr. Mina fick fri tillgång på hö, en liten skål havre (hel havre gav jag), grönsaker och frukt. På sommaren gick de på bete. Bara honorna som hade ungar fick havre då.

jag skulle ge hälften pellets o hälften havre, för då sänks kalcuim halten i fodret men även havrens fetthalt. Sedan när d eväxt klart vid 6 mån skulle jag sluta ge kraftfoder på sommaren bara gräs o hö o så, och bara ge igen på vintern o när de är dräktiga och digivande.

havren är ingalunda något fullvärdigt kraftfoder och krossad havre förlorar dessutom näringsvärdet redan efter två veckor.
havre kan man ge som tillskott, för att variera kosten ur enzymsynpunkt, men det ska aldrig vara fungera som basfoder.

Har kollat lite nu och han ser ut som en såkallad löwen i dvärgvädurs format =). Har precis kastrerat livet så han ska inte sprida säden åtminstone, verkar gilla/duktig på att hoppa iallafall, kanske nåt att jobba på ^^

Och tack för upplysningen.

Skulle man kunna fodra med hälften hel havre och pellets i kraftfoder svängarna? Vi har börjat trappa ner på det nu (inte hos ungarna) till sommaren så får vi se hur dem artar sig, vi har ju alltid kört fullt ut året om och då med pellets och hö. Kan ju tillägga att gården haft gott om överviktiga kaniner :smirk: Meen vi rör oss framåt! =)

Tack för allas svar!

Tack för sidorna, jag tror min vän Malin alias Majken är lite lat och har lyckats förbise hur man söker själv på internet men tack! :smirk: :)

Aww nu fick du mig att bli sugen på en gottläning igen..
Min gamla gottis dog förr förra hösten :cry: :cry: Han såg precis ut som Gullviva.. Kolla om den har en Rössgårns Kandy E i släkten vettja ;) För det var så min kanin hette, han var stamboksförd... Blev ca 7år gammal (tappade bort stamtavlan)

Du borde kunna leta upp stamtavlan om du vill. Sånt finns ju som sagt infört och om du vet fullständiga namnet är det väl bara till din fördel ;-)

Våran gotlandskille i stallet blev idag 6 år, fullproppad med morötter och blast. Hoppas han håller i nåt år till =)

en kanin som inte utför något "arbete" såsom digivning, dräktighet, hoppträning etc klarar sig utmärkt i gott och väl tio år på fri tillgång på hö plus ett par deciliter grönfoder om dagen. vintertid kan man komplettera med ett par matskedar pellets.

gå in på www.agria.se och läs om deras skötselråd för kanin, där står det angivet ganska vettiga mängder ang. pellets.

apropå havre hade jag skippat den helt, om ni tidigare haft överviktiga kaniner. övervikt och okunskap går hand i hand när det gäller kaninutfodring :smirk:

Okej, tack för tipset.

Men vi har innan alltid gett pellets och inte havre till våra kaniner, den stora mängden pellets har i sin tur lett till fetma, ja. Vi har missat kapitlet om grönfoder och där varit alltför snåla och enformiga.

Men som sagt, vi lär oss och rör oss framåt! =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

• Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst

Omröstningar

• Tvättstugedrama