E

emelan

Hej, jag har ett litet problem med min kaninhona som är ca. 5 år nu snart. Det är nämligen så att hon har tappat sitt hår under tramdynorna på baktassarna och det har blivit två stora sår där som är varaktiga och röda. Har försökt tvätta det varje dag och smörja på med en salva för att det ska bli bättre, men jag tycker inte att det händer speciellt mycket och det är svårt att få salvan att sitta kvar så länge.

Sedan har hon av någon anledning också antingen tappat eller dragit bort hår på sidan av nacken, och det ser lite rodnat ut där som att det kliar eller så. Men frågan är vad ska jag göra åt tassarna och vad ska jag göra åt det som är uppe vid nacken? någon som har varit med om något liknande och har några tips, eller någon som förstår vad det kan vara? :crazy:

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Sv: Kaninsår

Det på tassarna... Är hon överviktig? Det brukar vara en anledning till att dom får sådär, kombinerat med att typ kiss och så fräter lite (eller något)...

Och det vid nacken låter som någon form av ohyra...

Jo hon är lite småtjock under magen och hakan men inte så farligt ändå, jaha kan dom få så då? så det läker av sig själv då eller ska man ändra kosten något?

Ohyra jo det skulle inte vara omöjligt, fast hon har väldigt konstig hud så hon har haft sådär förr med fast då har det växt ut igen efter några veckor. Kanske får vända mig till en vetrinär angående det...

Se till att byta underlaget ofta så att det inte blir för kissigt och så, och kanske inte ge henne massor med mat så att hon blir fetare, så blir det nog bra :). Man kan tvätta lite med ljummet vatten och så på också.

Rejält med bäddmaterial, daglig rengöring av bur samt tvätt med desivon av tassarna och en fet salva.

Okej tack för tipsen! ska prova det :) jobbigt när man inte ens har någon vetrinärer här längre :crazy: det är verkligen knäppt!

Har hon spån i buren kan du börja med att byta ut det, spånet kan ge upphov till mindre frätskador! enligt min veterinär!
Alternativt ha ett lager halm över spånet.

min hane hade tidigare problem med sår på bakbena, men sen jag bytade till torv har det försvunnit!;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa Hej! Min hund har sår på haserna till följd av medicinering som gör att hans päls och hud är nedsatt. Pälsen är avskavd och han har...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: escodobe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 730
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama