Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Njaa, faktiskt inte riktigt, men sen vet jag inte om det är gottis överlag eller det är de jag haft för dels så är dom väldigt skygg(jämfört med frasse och frasse/bj-korsningen) och det har varit ett mycket större jobb att hålla dom där dom ska för dom verkligen letat vägar ut så jag har faktiskt ingen av de med gottis i kvar med undantag för ungarna och dom kommer gå som mat så fort dom är stora nog.Den korsningen har jag också tänkt göra som du har nu, hämtade en frassehona idag, dock unge och min tilltänkta hane är gotland. Nöjd med dem
@ch791022?
Eftersom det finns ett kaninslakteri i Enköping antar jag att det finns en del producenter i mellansverige. Det finns en riksförening också.Åh vad jag önskar att jag skulle kunna få tag i kaninkött.
är uppväxt med det på grund av en vän till familjen som födde upp för slakt och även utställning.
Många tycker man är knäpp som äter kanin men det är ju gott
Grannen som har köttkaniner testade stora raser och erfarenheten var att de får väldigt få ungar och dessutom inte var lika fertila. Så en hona ger lite kött. En hona av mindre ras får fler ungar och det blir mer kött.Rena jätteraser är inte fördelaktiga för köttproduktion. För mycket vikt och massa i skelett och de kräver mycket foder så det blir inte ekonomiskt. Medelstora raser är mest fördelaktiga, som du säger själv.
Kul!Hoppar in i tråden jag med.
Idag flyttade mina första kaniner in. Lotten föll på renrasig Rex eftersom jag hoppas kunna nyttja pälsen också. En 10 månader gammal viltgrå dalmatinhane och två honor födda i april i år, en svart och en dalmatin. Eftersom honorna är så unga än är tanken att första kullarna ska födas lagom till nästa vår när gräset börjat växa igen så jag kan spara in på foderkostnaderna. Om allt sedan flyter på som jag vill - att slakten känns okej och kostnaderna inte skenar iväg hoppas jag kunna spara hane ur kommande kullar och skaffa något större honor att korsa med, t ex stor silver eller NZR. Det känns väldigt roligt att vara igång, har tänkt börja lääänge men sent ska syndaren vakna
Än så länge bor dom i en f d hästbox där hanen har 1/3 och honorna 2/3, men detta kommer behöva ändras om något inför kullar och utökning. Måste filura lite på hur jag ska lösa det utan att dom får mindre utrymme för jag vill att alla ska ha gott om plats.
Finns det något ställe med köttproduktion i närheten där du kan göra studiebesök?Hoppar in i tråden jag med.
Idag flyttade mina första kaniner in. Lotten föll på renrasig Rex eftersom jag hoppas kunna nyttja pälsen också. En 10 månader gammal viltgrå dalmatinhane och två honor födda i april i år, en svart och en dalmatin. Eftersom honorna är så unga än är tanken att första kullarna ska födas lagom till nästa vår när gräset börjat växa igen så jag kan spara in på foderkostnaderna. Om allt sedan flyter på som jag vill - att slakten känns okej och kostnaderna inte skenar iväg hoppas jag kunna spara hane ur kommande kullar och skaffa något större honor att korsa med, t ex stor silver eller NZR. Det känns väldigt roligt att vara igång, har tänkt börja lääänge men sent ska syndaren vakna
Än så länge bor dom i en f d hästbox där hanen har 1/3 och honorna 2/3, men detta kommer behöva ändras om något inför kullar och utökning. Måste filura lite på hur jag ska lösa det utan att dom får mindre utrymme för jag vill att alla ska ha gott om plats.
Gissar på att de inte ska ätas upp eftersom de fått namn .Väcker den här gamla tråden till liv!
För drygt en månad sedan så flyttade det in ett par kaniner här! Det var faktiskt inte alls planerat, jag hade annonserat om att köpa slaktfärdiga kaniner som skulle få hoppa rätt ner i frysen och fick erbjudande om att köpa ett gäng hanar. Men en av hanarna visade sig vara en hona och en av de andra var en väldigt snygg korsning med belgisk hare...
Det blev till att panikbygga burar. Lyckligtvis köpte jag ju material redan förra året.
Så låt mig presentera Castor, belgisk hare/fransk vädur som är 7 månader gammal, och Tansy, belgisk jätte/fransk vädur + lite teddy som är 4 månader.
Eftersom de måste bo i bur, om än rejält tilltagna sådana, så får hönsgården även tjänstgöra som kaninrasthage då och då.
Gissar på att de inte ska ätas upp eftersom de fått namn .
Jag blir glad (glad känns som fel ord, men ja) att läsa att flera här ser slakten som nåt odramatiskt. Jag och sambon har provat kaninkött och vi vill gärna ha kaniner för eget bruk i framtiden. Jag känner dock själv att jag är så himla rädd att själva bedövandet ska gå fel. Så fort djuret är dött känner jag att det är ok, men stunden precis dit....nä, nervöst.
Har kollegor med kaniner som de slaktar själva, en med bult och en med slag, bägge avblodar såklart. Båda gillar sin egen metod, men båda har även varit med om att det gått fel.
Ni som har djur och har slaktat själva, har det gått fel för er nån gång (dvs att djuret inte blivit bedövat som det ska)?
Jag blir glad (glad känns som fel ord, men ja) att läsa att flera här ser slakten som nåt odramatiskt. Jag och sambon har provat kaninkött och vi vill gärna ha kaniner för eget bruk i framtiden. Jag känner dock själv att jag är så himla rädd att själva bedövandet ska gå fel. Så fort djuret är dött känner jag att det är ok, men stunden precis dit....nä, nervöst.
Har kollegor med kaniner som de slaktar själva, en med bult och en med slag, bägge avblodar såklart. Båda gillar sin egen metod, men båda har även varit med om att det gått fel.
Ni som har djur och har slaktat själva, har det gått fel för er nån gång (dvs att djuret inte blivit bedövat som det ska)?