Kaninproblem... igen :(

M

mörkros

Jag behöver snabb hjälp med min kanin. Han har aldrig vart den som bits, han har snarare slickats jämt och ständigt... men nu plötsligt, det känns som om det har kommit över natten, så har han blivit förjävlig rent ut sagt att handskas med :crazy:
Han biter, klöser och "anfaller" för ofta. Mest är det att han bits som är problemet. Och det gör han inte bara i kläder, utan han kan krypa upp i ansiktet på en och bita till, visst, det gör inte särskilt ont, men arg blir man. Jag har haft som "regel" att knäppa honom på nosen varje gång han gör detta, så jag tycker han borde lära sig, men nej, det fungerar inte.

Är detta någon period han är inne i bara som kommer gå över så småningom? För jag blir tokig, han är hemsk just nu.
Och vad gör jag för att få honom att sluta, om det går? Gör jag rätt som "bestraffar" honom med knäppningarna på nosen??

Sv: Kaninproblem... igen :(

Min som gjorde så hade problem med tänderna. Så jag undrar bara ifall han inte har ont någonstans?

jo det är en hane. Han kastrerades i måndags...

Kanske ge han lite tid då...menar att: en kastration tar ju inte bort behovet hux flux..tar en liten tid. Sedan kanske han har lite obehag....vänta 1-2 veckor är mitt enda råd...En kastration är ju trots allt en ingrepp, och konstigt vore om det inte påverkade på något sätt....annars har jag inga fler råd än att vänta.

Min kanin bits som en galning när jag kammar henne men annars är hon jättesnäll. Hon är en 4 månader gammal lejonhuvad kanin så hon har ju inte så mycket päls som tur är...

Tycker alla kaniner jag mött har varit mer eller mindre aggressiva, men jag kan tänka mej att det antingen är att den är könsmogen eller att den har ont.

Nu måste jag tyvärr tycka synd om dig Chrysler ;)
Mina är långt ifrån aggressiva. Bara en har sådana tendenser när hon är brunstig. De andra är lika snälla som en....berner senner hund typ :rofl:

Många kaniner har lite trotsperioder under det första året. Det här verkar vara det också..
Ge det tålamod så försvinner det förhoppningsvis!
Kan själv berätta om en hona jag har som var förj-lig att ha och göra med till och från. Hon var utstuderat elak tyckte jag!
Nu fyller hon tre år i mars och är världens goaste... från att ha gått med smeknamnet Argbiggan :D kallas hon nu för lilla Ängeln :love:
Så det kan bli bättre!

jag kastrerade min kanin när han var drygt 5 månader, efter det var han också lite knasig och gjorde saker som han aldrig gjort innan. men om det är likadant som med min ludde så går det över efter typ två veckor, när såret läkt ihop ordentligt. kan ju vara så att han är lite öm och så är han grinig pga det. jag menar vi människor blir ju lite griniga när vi har ont någonstans

Förmodligen är den här kaninen på väg in i könsmognaden och har blivit lättretlig "tonåring" som jag brukar kalla dom i den åldern :rofl:

vi vet ju själva hur jobbigt det är med alla hormoner och vi kan lätt bli stingsliga över ingenting.

Ge honom tid och bestraffa honom inte.
Kaniner är djur som man inte ska bestraffa för det sätter sig väldigt lätt i deras huvud om det gjorde väldigt ont.
Nu vet jag ju inte hur din kanin reagerar på att få en snäpp på nosen men jag kan tänkta mej att han antingen:

1. går undan men är arg
2. stannar upp och ser allmänt skitförbannad ut
3. ger tillbaka

fortsätt inte med bestraffningen, risken är att han aldrig kommer att lite 100% på dej igen och vara beredd på att ge igen.
Kaniner minns... fruktansvärt bra

men som sagt, ge honom tid, bli inte arg (fast det är svårt, jag vet) och var glad och possetiv med honom. Ge honom små godbitar, gör nånting han tycker är roligt och tänk inte ens på hur han brukar reagera emot dej. Djuren är känsliga för våra signaler.

*när han är ute så gå fram till honom, låt han söka kontakt, klappa och prata med honom och då därifrån, upprepa.
på det sättet tycker jag att kaninen blir mer uppmärksam på att du inte är farlig på något sätt och att du är en trevlig individ.

Lycka till men den lille tottingen :)

Kaniner brukar hamnar i "tonåren" mellan 3 och åtta månaders ålder nångång. Har hört att det ska gå över Har själv en kanin i den åldern, men hon är inte aggresiv bara väldigt väldigt busig :)

Tack för tipsen :bow:
Han är faktiskt lbättre nu. tror det kan ha berott på att han saknade kompisen när dom var åtskilda... :)

Han är ju så söt...

Hej! Jag har haft Lillefot. 3 månader gammal kanin, i två dagar nu. Den andra dagen började han fantatiskt bita allt som kom i hans väg plus att han sprattlar något otroligt med bakfötterna. Huh, försöker verkligen vara snäll fast han bet sönder min fina tröja. Finns det ngn där ute som har tips? vad kan man göra??? Undrar också hur man kan göra aktiviteter i hemmet... Tack på förhand!

Sv: Han är ju så söt...

*Lillefot* skrev:
Hej! Jag har haft Lillefot. 3 månader gammal kanin, i två dagar nu. Den andra dagen började han fantatiskt bita allt som kom i hans väg plus att han sprattlar något otroligt med bakfötterna. Huh, försöker verkligen vara snäll fast han bet sönder min fina tröja. Finns det ngn där ute som har tips? vad kan man göra??? Undrar också hur man kan göra aktiviteter i hemmet... Tack på förhand!

bor han inomhus?
isåfall så häng upp alla kablar så han inte kommer åt dom.
om han går omkring konstant och biter på allting tycker jag att ni ska honom i en bur medans ni inte har uppsikt över honom.
ge honom mycket grenar att tugga på.
unga kaniner brukar gilla att tugga på allt dom kommer över men det brukar gå över.

om han sprattlar kan det tyda på att han känner sig osäker när du håller i honom.
vissa kaniner är vana att bli hålld på ett speciellt sätt i famnen om uppfödaren har hållt i honom likadant under hans uppväxt.
testa dej fram och se om han trivs extra bra med nått sätt.
Liggande, stående emot din kropp. låt honom ha stöd emot dej.
håll ett fast grepp. han ska aldrig känna att du är på väg att tappa honom.
sprattlar han så släpp inte! Försök hålla fast och lugna honom så han förstår att du inte tänker tappa honom.
när han sen är lugn och tillfreds kan du släppa ner honom.
träna mycket på att ta upp och släppa ner! Det blir mycket trevligare att handskas med sin kanin.

ha inte dina fina kläder på dej när du handskas med kaninerna ;)
dom biter lätt som en plätt igenom kläderna.
du har inte haft din kanin så länge.
låt han installera sig ordentligt med att få vara ifred och börja med att lära känna din kanins humör och personlighet.
klappa och prata, skapa en bra relation redan i början.

allt blir så mycket lättare

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 368
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka