Kaninkull, belgisk jätte

B

Binegar

Jag har en underbar "liten" belgisk jätteflicka född sommaren 2010 & jag vill starkt ta ungar på henne. Men jag har lite frågor som jag vill reda ut innan.
Daphne är viltsvart utan härstamning, utan poäng & utan tatuering i örat.
Jag har sett Daphnes mamma som var gul, pappan var stålgrå. Två jättefina & trevliga individer!

- Hur får jag tag i en hane, köpa/leasa?
(Hur ska denna hane vara? Färg, storlek, temperament osv).

- När är det rätt tid på året att ta ungar? De går väl dräktiga ca 4 veckor?

- Hur många ungar cirka, får en belgisk jätte per kull?

- Om jag bestämmer mig för att KÖPA en hane och sedan behålla efter det hela är avklarat & jag väljer att kastrera honom, kommer Daphne acceptera honom som rumskamrat?

Alla tips är välkomna!
Hjälp mig, jag har haft kaninungar tidigare, men dessa var inte planerade.
Här finns intresse för jättebebisar, men jag hade tänkt behålla en och annan själv också.

Här kommer bilder på Daphne, om det kan vara till hjälp.
photo.php

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1412141349811&set=a.1322641432369.2043031.1420842221

Sv: Kaninkull, belgisk jätte

Detta borde du som blivande uppfödare (ja, du blir ju uppfödare till kullen) själv redan ha något hum om.
Om du vet vad du vill ha ut av parningen, så borde du ju veta ungefär vilken typ av hane du är ute efter. :)
Vill du ha trevliga ungar, så säger det sig självt att hanen måste ha ett bra temperament.
Vill du ha ut en viss färg, ja då bör du ju välja en hane som kan ge just den färgen tillsammans med din hona.
Så det enklaste för dig är väl att fundera ut exakt vad du vill ha ut av parningen och sen leta efter just den hanen som kan ge dig det.

En kanin går dräktig mellan 29-35 dagar, 30-31 dagar är vanligast.
Under våren och sommaren verkar vara smidigast att ta kullar, då ungarna är mest lättsålda då.

En belgisk jätte kan få många ungar.
8 och uppåt i princip.
Min hona jag hade förut, hade 8 syskon.
Ju större ras desto fler ungar tenderar de att få.
Så räkna med en stor kull, det är enklast.

- Om jag bestämmer mig för att KÖPA en hane och sedan behålla efter det hela är avklarat & jag väljer att kastrera honom, kommer Daphne acceptera honom som rumskamrat?
Går omöjligt att svara på såhär på förhand.
Detta då det är enormt individuellt hur de trivs med andra kaniner.
Alla kaniner trivs inte med sällskap.
Och de som trivs med sällskap trivs inte med alla.
Utan det handlar mycket om att matcha rätt personligheter.
Man får helt enkelt testa och se om det funkar eller ej.

Sv: Kaninkull, belgisk jätte

Först och främst: Din kanin är inte viltsvart med den härstamningen. Länken funkar inte så vilken färg hon är kan jag inte svara på.

Ja, antingen eller. Antingen hör du av dig till en hanägare/uppfödare med en lämplig hane och frågar om du kan låna honom till en parning (mot avgift) eller så köper du en.
Vad vill du ha ut med kullen, vad har du för avelsmål? Vad har din hona för fördelar och nackdelar? Naturligtvis ska hanen vara snäll och förslagsvis rätt lugn (förenklar hantering med så stora kaniner), i övrigt beror det ju helt på vad du vill ha för ungar. Och naturligtvis frisk och sund med frisk släkt utan defekter.

Ja, 30-31 dagar är det vanligaste. Man KAN para året runt men bäst är på våren ungefär. Då är honorna lätta att få brunstiga och dräktiga, ungarna kan vara ute mer, det är inga extremtemperaturer som kan bli påfrestande och det blir en ganska bra tidpunkt att sälja på. Ungarna ska vara minst 8 veckor vid flytt.

Runt 10 är inte ovanligt. Både mer och mindre förekommer. Se till att ha en plan för vad du gör med eventuella osålda ungar innan du parar. Och se till att informera köparna om hur stor kaninungen blir och hur stor bur den behöver.

Kanske, kanske inte. Det är väldigt individuellt och beror även på hur de bor. Man ska vänta minst en månad efter kastrering innan man sätter ihop dem då hanen kan ha spermier kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka