Kaniners uppfattning av livet??

Shettisar

Trådstartare
Är ingen kaninmänniska mer än att man alltid haft sedan barnsben(men då mer som att alla andra hade).Men nu är man nått vuxen ålder o sitter med en dvärgkanin som miste sin bur kamrat för 1 vecka sedan,så undrar man lite. :confused:
Hur ser igentligen en kanin på livet? Alltså psykiskt?
Är de som ex hundar? Vill de ha kel? Vill de bli borstade? Bryr de sig överhuvudtaget om något annat än mat?
Tänker kaniner?
Den som vill får mer än gärna förklara för mig hur en kanin funkar rent känslomässigt o vad de uppfattar av "människorvärlden" osv. :o

Sv: Kaniners uppfattning av livet??

Nu talar jag främst för min kanin och de kaniner jag träffat (en hel del trots allt).
Kel, gos och kärlek, förutom mat och ren bur såklart. Det är vad en kanin vill ha. Min pojke älskar att sitta med i knät när man tittar på tv, då ligger han och gosar och sover i knät. :love:
Han är mest uppfostrad som en hund....när det är dags för honom att gå in i buren på kvällarna ropar jag så kommer han (för det mesta alltså, han vill inte alltid).

När han vill att man gosar med honom så kommer han fram och drar i byxbenet på en, klappar man honom inte då så nyps han... :crazy:
När han inte får som han vill visar han det, oftast genom att stampa argt en gång (tex. när man sätter ner honom fast han inte vill), eller genom att morra lite (tex. när man tar upp honom fast han inte tänkt sig det).

Så nog tänker kaniner - mycket! De flesta är också mycket sociala!

Våran kanin älskar gos! Ligger man på golvet hoppar hon runt en och pratar :love: (smågrymtar liksom) Hon kommer också och krafsar på byxbenet för att få uppmärksamhet.

Visst älskar hon mat men om hon hellre vill ha sällskap och gos så är det faktiskt inte så bråttom att hoppa in i buren och äta när det är serverat.

Hon bråkar med katterna också, jagar dem och knuffar på dem :D

Om det kommer hem någon på besök så vill hon gärna hälsa. Hon är jättesocial och personlig.

M.

När min kanin "smågrymtar" verkar han mest vara kåt :p haha...

När min pojke pratar (mest ett brummande ljud) så brukar han vara nöjd. Kan vara när han springer några varv under bordet (morgongympa!) eller när han är ute i sele tex.

Jahopp! Det undrar jag nästan också.. har då 2 kaniner just nu men har haft en till!

Man undrar nästan lite hur de tänker och så. Som tex när min hona vägrar komma upp men så snart hon kommit upp så tycker hon att det är jättemysigt. Eller när hon stampar ifall man höjer rösten lite. Tycker hon inte om det kanske?

Har aldrig haft så svåra problem att förstå ett djur som jag har att förstå min kanintjej. Det känns ibland som om kemin mellan oss inte stämmer ibland, men hon är ändå min älskling :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka