Kaniners matvanor?

G

GaurdianAngel

Tänkte bara höra vad en kanin kan äta och inte bör äta?

Skriv gärna om hur ofta de kan äta det, och i vilken mängd. Tex vitkål bara en gång i veckan och max ½ dl.

Kaninen i fråga får dagligen pellets, hö, och kaninlyxblandning. Tillgång till färska vatten, knäckebröd och mineralsten. Den är dessutom 6-7 år.

Tacksam för hjälp

Sv: Kaniners matvanor?

Oj så många visningar och inga svar. Många som inte kan eller ingen som orkar svara?

det ända jag kan komma på är alla såna konstiga gnagarblandningar som innehåller en massa olika frö (och feta sådana), majs och en massa såna färg glada grejer - det är nog det värsta man kan ge.
Läste även att det är lika näringsrikt och nyttigt som godis eller tuggummi.

Sallad ska man iheller inte ge, men har glömt varför, det var iallafall inte bra.

Men sök runt lite på internet där är många sidor om vad man bör ge och inte ge.

Dundret skrev:
Sallad ska man iheller inte ge, men har glömt varför, det var iallafall inte bra.

:o jag har gett min kanin sallad i hela hans liv, och han blir 9 år iår.. Har faktiskt aldrig hört att det skulle vara dåligt för dom
:crazy:

Gav också min gamla kanin sallad nästan dagligen och den blev 11 år. Men jag var så liten så jag minns inte riktigt vad den fick utöver det.

Naturligt så lever ju kaninen på gräs och växter på marknivå.
D.v.s. att de är anpassad att leva på gräs, hö och t.ex. morotsblast, fallfrukt.
En inomhuskanin, som inte ska producera ngt klarar sig på kvalitetshö och bör inte äta pellets eller endast i mkt liten mängd.

GaurdianAngel skrev:
Tänkte bara höra vad en kanin kan äta och inte bör äta?

Skriv gärna om hur ofta de kan äta det, och i vilken mängd. Tex vitkål bara en gång i veckan och max ½ dl.

Kaninen i fråga får dagligen pellets, hö, och kaninlyxblandning. Tillgång till färska vatten, knäckebröd och mineralsten. Den är dessutom 6-7 år.

Tacksam för hjälp
De flesta kaniner mår bäst och klarar sig utmärkt på enbart bra hö, vatten och saltsten. Pellets åt en innekanin ska man bara ge små mängder av någon matsked per dag max. Lyxblandningar av olika slag är att se som godis inte mat. Likaså hårt bröd, det är inte mat som den ska ha tillgång till, det är godis som ska ges i små mängder (inte hela skivor) någon gång då och då bara.

De flesta sällskaps-kaniner är övergödda och rent av feta. De är därför som så många dör i förtid.

Istället för pellets så kan du ge en liten morot eller en halv morot per dag. En klyfta äpple brukar också gå bra. Sallad och gurka är inte farligt men tillför inte någonting annat än vatten. Så därför så ska man bara ge mindre mängder eftersom det annars lätt orsakar diareér hos kaninen.

Du kan ge paprika, persilja och framför allt färska grenar från tex rönn, sälg och asp. Eller om ni har äppelträd som du kan kapa grenar från så är det en delikates. Färska grenar är någonting som du kan ha fri tillgång till och det finns massa nyttiga mineraler och vitaminer i barken som dom äter upp. Plus att det håller tänderna i trim!

Tack för svaren.

Grenar har jag testat, det blir bara liggande. Gnager inte på det alls.
Hö äts också lite av. Morötter går ju bra och äpplen. Knäckbröd äts lite då och då, trots att jag slänger in en hel skiva. Har fri tillgång till pellets och lyxblandning, men äter inte stora mängder ändå.

Kaninen är lite lite för smal anser jag. Vet inte om det är fodret det är fel på eller om det har med att hon faktiskt är 6-7 år. Tänderna ser bra ut.

Liknande trådar

Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 717
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har två separata frågor, men tänkte de kanske kan gå under samma inlägg vatten ute på vintern är ingen lätt historia. Häromkring ser...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare