kaniner + snö = ?

NagelacksBeroende

Trådstartare
ni med utekaniner - brukar ni ta ut era kaniner i snön så dem får skutta omkring ?

jag tar ut två av mina kaniner i snön.. men jag undrar, är det "farligt" för dom ?
kan dom bli ..hm.. sjuka och så?

När jag har haft mina kaniner ute i snön brukar jag torka dom med handduk på tassarna och magen och så..
brukar ni det?

Idag va jag ute med mina två dvärgvädurar och busade i snön.. :love:
den ena sprang runt och grävde för fullt i snön och slängde sej ner i en liten snödriva. :D haha..
helt plötsligt bara slängde sej åt sidan.. :p
men det betyder väl att dem är glada och så, så det är väl bra.. :p hehe..

Sv: kaniner + snö = ?

Systerungarnas kaniner har då varit på rymmen ute i snön ett antal gånger och tyvärr har de inte tagit någon skada :devil:

/Jenny - hatar kaniner

Näe, Tassetass skall vara snällllll :p .

NB: Inte borde de ta skada om de är ute-kaniner?!?

Senast ändrad:

ne, det är klart.. men man ska ju te x inte bada kaniner.. så .. dom kanske inte ska va i snö tänkte jag .. men jag tänkter väl för mkt. :p haha

kaninerna är ju inte innekaniner (bor inte inne i huset) men dom bor inte ute, dom bor i stallet, men det är inte speciellt varmt där.. enda skillnaden från ute är väl att det itne blåser ungefär..
det är alltså inte mkt varmare i "stallet" än utomhus..
och änsålänge har det ju gått bra att ha kaninerna ute..
tänkte bara höra hur andra gör.. :P

Mina har ju snö i rastgården och de verkar trivas med snö! :-)

Vi har en stallkanin som brukar rymma med jämna mellanrum..(hon kommer alltid tillbaka) Hon kan vara ute i en vecka ibland och trots 15-gradig kyla och en massa snö så har hon hittills inte tagit någon skada. Det är samma sak som med hästar; kyla har ingen dött av, det är värre med blåst för då blåser dom täckande håren isär och värmer inte längre.

utekaniner = päls :)

javisst dom klarar av snön alldeles utmärkt. Men blötsnö kan vara lite besvärligt för dom och dom blir blötare men kaniner är ju renliga djur och så fort dom kommer in i buren sätts det igång och tvätta för fulla muggar. En bra sysselsättning tycker jag :rofl:

min ena franska vädur brukar plöja igenom snön när det är mycket, alltså så vandrar han under snön när han inte orkar skutta över :angel:

okeej.. :) :p hehe
jaa, dom verkar ju tycka det är jätte kul med snö.. va ute med dvärgvädurarna för en stund sen. :love: så himla söta när dom skuttar runt i snön och gräver.. :p haha

hehe, okej.. då borde det alltså inte va någon fara att va ute med dom ett tag när det inte är allt för kallt.. (jag går ju inte gärna ut då. då får dom va i "rast-hagen" som vi har i stallet. :) )

haha, okej.. :p
jag vet ju att dom får mer päls och så om dom är utekaniner..
men frågan va mest om det va bra för dem att va ute.. :p men dom tycker ju att det är jätte kul att skutta runt i snön så jag fortsätter väl att ha dem ute.. :p

brukar du torka av kaninen / kaninerna när du har haft dem ute ?

Säger som de andra här, är det bara utekaniner så ska det inte vara nån fara!

Vi hade en utekanin som gick ut och in ur buren lite som han ville, och han var ofta ute och busade runt i snön. Hans bur satt på garageväggen, så han kunde gå in i en liten "holk" innanför väggen som vi klätt med frigolit och halm och vila lite när han varit ute och rejsat. Men det var ett vanligt kallgarage så jag vet inte om det var så mycket varmare egentligen, men dragfritt i alla fall. :)

okej.. :)
men då är det väl ungefär som mina kaniner bor då..
dom bor ju i vårat lilla stall, inte så varmt men dragfritt. :P hehe

Är det vanlig torr snö så gör jag inte det. Men är det blötsnö och deras ben är alldeles blöta kan jag ta en handduk och dra av det värsta, sen får dom hålla sig sysselsatta nån timme med att pyssla med pälsen själv.

Hade kaniner förut och dom fick komma ut och skutta i koppel ute nästan varje dag! Det tyckte dom var jätte roligt och älskade att gräva i snön!
Om man har en kanin som inte är van vid att vara ute ska man nog inte vara ute när det är alltför kallt och inte så länge i början, så att dom hinner sätta på sig lite vinterpäls... ;)

Mina två utekaniner brukar vara ute i hagen när det är snö ute. Dock inte längre än 1 timme åt gången vid minusgrader. När det var en halvmeter snö skottade jag åt dem först = jobbigt *ler*
När det bara är någon minusgrad ute får min ena kanin snöklumpar under tassarna som fryser fast, de brukar jag pilla bort, men annars tvättar de sig själva.

Och den ena av honorna brukar också rulla sig i snön - men det beror mer på brunstighet än något annat =D

okej.. jag torkar av lite grann if dom bara har varit ute.. (inte på sommaren dådå...)
då tränar jag dom där två kaninerna att man kan "ta" i dom.. dom är inte så.. hmm.. stilla precis.. tycker inte om när man håller på med dom.. dom vill bestämma själva. :p

Innekaniner synes også det är jätteroligt å være ute og hoppe i snøen. Vi slapp ut vår noen minutter på verandaen/balkongen av og til, og han ble ikke syk. :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: alice
·
Hundhälsa Efter uppersittarkvällen i onsdags tog jag med mig mina två hundar ut för att gå en mysig nattpromenad i nysnön. Hundarna busade som...
Svar
3
· Visningar
1 349
Senast: Ela
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor