Kanin tillsammans med häst?

D

dolphinsmile

Vad har ni för erfarenheter av att ha kanin tillsammans med häst i en box?

Sv: Kanin tillsammans med häst?

dom exemplerna jag har hört talas om har det slutat med platt kanin ..

Vår shettis bodde tillsammans med vår lilla kanin och det var aldrig några problem. Kaninen blev till och med deprimerad när ponnyn såldes...

Kaninmos... möjligen tillsammans med typ shettis i normalstor box och ett hus till kaninen

det jag funderar på nu är att fölis ska få dela box med kaninen när hon ska skiljas från mamma på natten snart.. kaninen har redan ett hus inne i hörnet på den boxen..

Ja stor risk för platt kanin. Men mina erfarenheter har varit kanon. Min häst va jätterädd om kaninerna. Dom va hennes bästisar.

Gjorde en kaninhage i hennes hage så hon kunde gå o nosa på dem även dagtid. Jag hade oxå gjort så mina kaniner hade en hylla i samma höjd som hästens boxvägg. Och den ena kaninen brukade hoppa in till hästen på nätterna.

Men då det kom nya hästar till stallet så glömde hästen bort att kaninerna fanns kring hennes hovar. Inget hände dock. Men stor risk va det ibland.

ja jag är medveten om risken.. men det känns som att det är mkt mindre risk när man sätter ihop ett föl och en kanin från början än om man sätter ihop en kanin med en fullvuxen häst..

det är ingen som haft problem när ni tagit in och ut hästen då? Genom att kaninen smitit ut?

Jag ser istället större risk med ett föl som kan få små frispel i bus. Klart kaninen rymmer ibland. Man får locka med något. Eller som jag brukade göra. Jag skrammalde med en godiskartong (kaningodis) innan hon fick en pralin. Då lärde hon sej att ljudet betydde godis.

Men hon kom inte ändå när hon hade rymmt. Henne fick man lura in med list och fällor:D..

Om jag skulle stoppan in en kanin med flit till en häst skulle jag välja en vuxen snarare än ett föl... Om jag var rädd om kaninen... :angel:
Som vår unghäst undersöker nya saker med framhovarna skulle jag inte vilja se en kanin bli undersökt.

Där jag hade min häst installad för några år sedan hade de en kanin som rymde på nätterna in till min häst. Det gick utmärkt bra, även när han la sig ner. Men jag var ju skitnervös ändå, inte så kul om min häst ligger ihjäl stallägarens dotters kanin.. :crazy:
Hade aldrig problem att kaninen rymde när jag tog ut hästen eftersom jag tog ut kaninen först. Men man kan ju tänka sig att den lär hänga på ut såklart.

Jag tycker verkligen inte att en kanin är något idealiskt sällskap vid avvänjning, särskilt som fölis säkert blir upprörd när han bli ensam första gångerna. det bästa är väl om han kan stå i samma box som ett annat föl ett tag. Jag tycker inte att så unga hästar ska behöva vara ensamma och "oskyddade" i boxen, det är inte naturligt och jag tror det gör dem onödigt rädda och osäkra.

Först gick det jättebra. Kaninen Baghera var överförtjust att bo med hästen harry- han spillde havre och det var så smaskigt! kaninen brukade få havre över hela pälsen så pålle åt havre försiktigt från kaninens päls oxå. Baghera höll sig undan pålles hovar utom en dag, då blev han platt :cry:

För mig har det funkat bra med kanin och häst! De blev bästisar och delade på maten!!!:D

Tyvärr blev de båda kaninerna dräktiga när en kompis passade dem. Jag gav bort den ena då och hennes häst blev rädd när ungarna föddes och trampade ihjäl mamma kanin, vilket medförde att de ungarna avlivades direkt.

Mina ungar överlevde och såldes. Strax därpå var min kanin ute och luftade sig och min arbetskamrats psykstörda hund jagade henne och hon kom aldrig mer igen. Sorgligt, men sant.

(Det lät väl inte så bra, men det jag menar är att mina hästar alltid tyckt om sina kaniner...)

Kanin mos.
kombinationen föl och kanin är vansinnig - mkt större olycksrisk än med vuxen häst, och som sagt, även i vuxen häst situation är risken för mos stor.

Hade en kanin som hade varit boxkanin tidigare och hon fick lunginflamationer pga amonaiken i hästpisset...:eek:

jo det kan tänkas.. men ett föls hovar kan väl knappast vara lika skadliga som en vuxen hästs..
sedan har jag redan prövat att ha dom tillsammans flera gånger.. mamma står i boxen brevid.. kommer hon göra sen också.. de få gånger som fölis blivit upprörd har kaninen krypit in i sitt kryp in.. Men jag funderar också på att stänga in kaninen på natten och ta av taket.. då får ju båda sällskap och ingen behöver bli mosad :idea:

det är en liten kanin. självklart blir den allvarligt skadad som allra minst om en fölunge trampar på den eller sparkar den!

att det går bra ena dan är inget tecken på att det går bra en sekund senare. det är ingen häst som kommer sparka eller trampa ihjäl kaninen med flit och vilje, men olycksrisken är kanonstor för kaninen oavsett.

Varför ska ett föl under avvänjning ha en kanin ? Tycker du inte det låter som en dum ide ? Vad har dom i utbyte med varandra egentligen ? Tror du att övergången ska bli jättesmidig om den får en kanin ? Vet du hur busiga fölungar kan vara ? Och dom hugger lika fint som dom kan sparka...även om du inte tycker det.

Kaninen blev lyft i öronen, lite blod och hack i öronen.

Kaninen bodde i hästboxen på dagarna, han fick vara kvar i sin bur på nätterna efter första och enda testet.

Kaninen blev lyft i öronen, lite blod och hack i öronen.

Kaninen bodde i hästboxen på dagarna, han fick vara kvar i sin bur på nätterna efter första och enda testet.

Håller med...

Har aldrig förstått varför man ska ha en kanin hos hästen??? Risken för platt kanin är som sagt överhängande. Och blir det inte bara jobbigt för att hästen att behöva se sig för vart den sätter hovarna hela tiden? Om den nu gör det...

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
128
Senast: Jeps
·
Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Krålus
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Tora
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka