Kanin som kanske har andningsproblem

Zanuzzi

Trådstartare
Vänder mig till kloka buke för att få råd.

Jag har en dvärgvädur född hösten -07 som jag går runt och oroar mig för, antagligen helt i onödan. Jag har under en tid lagt märke till att han låter lite när han andas. Inget rosslande eller annat otäckt, bara ett mycket lågt snusande, som om han vädrar. Det kan ju mycket väl vara så att han luktar (han är väldigt nyfiken och är ofta uppe i ansiktet och undersöker), men han är min sjunde kanin under en nioårsperiod och jag kan inte minnas att någon av de andra någonsin har låtit så (eller låtit överhuvudtaget) när de andas eller luktar på något.

Jag är alltid extremt observant på mina djur och nojjar alltid upp mig för minsta småsak. Jag hade dessutom en nioårig hona som avlivades på grund av lunginflammation som inte blev bättre efter antibiotika precis innan jul, så just nu är jag lite extra lättstressad.

Skulle ni kolla upp honom? Han blev utekanin efter att han kom till oss i somras, och trots att han har en fin, isolerad och uppvärmd innerdel som han kan gå in i närsomhelst är han alltid ute - att det är 35 minusgrader bekommer honom inte alls. Han äter och dricker som han ska och när han är ute i sin hage gräver han och pysslar i snön, precis som vanligt. Förutom det här pyttelilla ljudet när han andas/luktar visar han inga som helst tecken på att något är fel - tvärtom verkar han njuta av livet som aldrig förr, ju kallare det är desto bättre verkar han trivas.

Oroar jag mig i onödan?

Tacksam för alla råd och synpunkter :)

Sv: Kanin som kanske har andningsproblem

Med reservation för att jag har små fjolliga bortskämda innekaniner då... :p

Det kan inte vara kylan som gör att han låter? Nog för att kaniner tål det bra, men -35 grader (hutter!) är ju ändå jäkligt kallt. Kanske kan det göra att andningsvägarna drar ihop sig lite? Eller lät han redan när du tog över honom i somras? :confused:

:p

Tack för svar. Innan han kom till mig var han så gott som helt ohanterad. Hos förra ägaren satt han vara helt bortglömd i sin bur utan att någon brydde sig om honom. Så när han flyttade hem till mig var han så rädd för allt och alla att han flydde för sitt liv så fort någon kom nära.

Alltså skulle han ha kunnat andats så här redan i somras, utan att jag märkte det. Men jag tror inte att det är kylan... 35 minusgrader har det inte varit här så himla många dagar. Igår när han lät sådär var det bara några få minusgrader.

Så jag vet inte :confused:

Min kanin låter som en mycket tystgående symaskin, svårt att förklara. Men när han låter så då mår han bra, lite granna som en katt som spinner.
Lät även så mot en hona som han hade på besök.

Jag tycker defenitivt att du borde söka upp en veterinär!
För min gamla dvärgvädurshona avlivade vi för några månader sen pga att hon hade andningsproblem (livmodercancer, som på något vis påverkade andningen) och vi kunde inte göra något åt det när vi kom till veterinären.

Det är klart att din kanin inte behöver ha det, men varför chansa?

Med tanke på att TS har en hane är det nog inte cancer i livmodern. ;)

Men ringa och rådfråga veterinär är nog ingen dum idé. :)

Hej!

Snälla kontakta veterinären! Det kan lika gärna vara så att han har vätska i lungan. Haft själv en kanin med hjärtfel och då samlades vätska i lungan. Hon - min Hoppel - lät i börja också ganska lite som om hon vädrar men det blev sämre efter ngr. veckor. En kaninkunnig veterinären skulle kunna lyssnar på lungan.

Lycka till!

Tack alla för svar :)

Jag vet inte jag... hade mamma med mig ut igår kväll och hon hörde inget alls. Hon tycker att jag är urlöjlig som oroar mig över en kanin som är hälsan själv.

Men ändå... har så svårt för att skaka av mig den där känslan av att det är något där som är fel. Ska ringa till vet. imorgon och fråga. Att fråga en gång för mycket har aldrig skadat någon :)

Tycker inte det är fel att ringa veterinären och kolla. Min hanne låter också när han andas. Han har tills i höst varit utekanin, men min man tyckte så synd om honom så han bestämde att Fluff skulle få flytta in han också (dotterns kanin bor inne på vintern). Oavsett om det har varit -35 när han bodde ute eller som i helgen när han satt på min bröstkorg och stirrade ut mig(han såg verkligen rolig ut) så låter han när han andas och har alltid gjort det. Han är 7 år.

Med tanke på att TS har en hane är det nog inte cancer i livmodern. ;)

Men ringa och rådfråga veterinär är nog ingen dum idé. :)

Haha oj såg inte att hon hade skrivit att det va en hane ;)

Jag skulle kolla upp vätska i lungorna i första hand, min kanin som jag hade för 1,5 år sen fick det, och lät liknande.

Hej alla!

Var hos vet. igår och kollade lungor och tänder. Alvin är hälsan själv :D

Phu, vad skönt det känns... :banana:

Vad skönt att ha fått det bekräftat i alla fall, så kan man ju själv slappna av o sluta noja :D

Min lille kaninkille låter också en del när han andas tycker jag, lite snusande sådär... Men jag har nog aldrig känt mig direkt orolig, han verkar va hälsan själv annars.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka