Kanin med diarre

Ela

Trådstartare
När vi gav kaninerna mat idag såg vi att någon var lite lös i magen. Kaninerna bor ute och får mat/tillsyn minst morg och kväll. De är fina i hullet och verkar pigga men någon har alltså diarre vi är inte helt säkra på vilken men en är lite kletig i rumpan så förmodligen är det hon.

Pratade med veterinären som rekomenderade oss att ge henne oxbow critical care, vi försökte få i henne lite med en spruta men det mesta kom nog utanför. Någon som har ett tips på hur man lättast får i dom det.

Några andra tips på hur vi kan göra för att få magen normal igen?

Sv: Kanin med diarre

Nu är det ju lite knepigt eftersom flera kaniner bor tillsammans, men jag skulle ändå ge rådet att testa att ta bort allt utom hö och vatten. Ingen pellets, inga grönsaker.

Kaniner klarar sig bra på bara hö så länge det är bra kvalitet. Ge lite mer bara. I bästa fall blir hon bättre i magen snabbt.

Ta bort allt utom hö och vatten som sagt tills diarrén är över. Även övriga kaniner klarar sig på den kosten, om ni vill kan ni annars ta bort den sjuka när ni matar just.
Se till att hon inte är/blir uttorkad.
Critical care ges med spruta i munnen om hon inte vill äta själv. För in sprutan bakom framtänderna (alltså via sidan), spruta in en klick och låt henne svälja själv.
Det finns även "goda magbakterier" att köpa hos veterinären. Tror dock att CC innehåller lite sånt och det är inte nödvändigt om diarrén inte fortsätter.

Pratade med veterinären som rekomenderade oss att ge henne oxbow critical care, vi försökte få i henne lite med en spruta men det mesta kom nog utanför. Någon som har ett tips på hur man lättast får i dom det.

Jenka skrev:
För in sprutan bakom framtänderna (alltså via sidan), spruta in en klick och låt henne svälja själv.

Vill bara tillägga att ge pyttelite åt gången, när min fick medicin nyligen gav jag ca 0.1 ml åt gången. Löjligt lite, men om jag gav mer rann det ut. Nu fick hon iofs tunnflytande vätska, vet inte om det gör nån skillnad. :)

Som flera tidigare nämnt, ta bort allt utom hö och vatten. Har du avmaskat de nyligen? Om inte kan det vara en orsak. En väninna till mig har 2 kaniner varav den ena var lös i magen nästan hela sommaren. Vi provade allt vi kunde komma på (var bl.a in här och kollade om nån hade samma problem). Till slut provade vi avmaska bägge 2 (även om de inte bor i samma bur) och då blev hon bra.

Kan väl vara värt att kolla upp om kaninen har tecken på mask (tex pälsproblem, svårt att hålla hullet osv) och/eller inte blir bättre. Om inte, kan en avmaskning göra mer skada än nytta.

För att kolla om kaninen har mask, köp ett "Kolla Masken"-kit på apoteket och skicka in avföring för analys!

I övrigt - kraftfoder bort, bara hö och vatten. Hålla koll så kaninen äter, annars mata med Critical Care precis som du fått tips om. Hålla koll så kaninen inte har bajs sittande i pälsen i rumpan/tassar/svans, det är starkt och fräter på huden. Och kyler ner kaninen när den är utomhus. Är det så mkt att du måste blöta kaninen för att få den ren, får du inte släppa ut den så den fryser innan den är torr. Men inte heller ta in den inomhus för bad då det blir för stor temperaturväxling för den. Ett garage där det är plusgrader men inte mycket mer kan funka som tillfällig bostad till den torkat helt. (handdukstorka först givetvis!)
Blir kaninen inte bättre på ett par dagar eller visar tecken på slöhet eller andra sjukdomstillstånd måste du kontakta veterinär!

Vad äter kaninerna ? Den absolut vanligaste orsaken till lösa magar är faktiskt felaktig utfodring. Kaniner är grovfoderätare och behöver en mycket fiberrik kost som är fett- och kolhydratfattig. En kanin bör i huvudsak utfodras med hö och lite bladgrönt....på sommaren bör den tillåtas beta. Det är ju så dom funkar.

Precis. Främst hö, gärna lite grönsaker (dock inte frukt mer än som godis) och ofta behövs en liten mängd pellets också. Dock pellets, absolut inte gnagarblandning och mindre än vad många tror. Generellt sett brukar ½dl/dag vara lagom för dvärgkaniner men givetvis får man anpassa efter individen också.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 988
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar