Kanin fråga

T

Tiggertjejen

Nu på sommaren kan man plocka gräs till kaninen istället för att ge hö om man inte kan släppa ut honom :confused:

Sv: Kanin fråga

Den kan väl få både hö och gräs som du plockar!!
Min kille bor visserligen inne, men han äter hö året om!

man måste akta sig med det om kaninen inte är van vid att äta gräs .. känsliga magar som dom har ... om du blandar in lite lite till en början men risken finns att han/hon får diarre om den helt plötsligt ska äta gräs ....

Ok, men det är ju så många som har sina kaniner ute på sommaren!

Klart du kan plocka gräs. Bara du inte ger jättemycket på en gång utan vänjer in lite i taget, annars kan du nog få lite problem med lösmage. Plocka fina, saftiga maskrosblad, det gillar dom...men plocka inte nära vägkanten, dom är oftast så förorenade av bilarna. Jag plockar alltid gräs på sommaren. Har heller ingen möjlighet till att ha min kille ute.

Säger som de flesta andra, öka gradvis men ta inte bort höet helt. Nånsin.

jag har mina ute året om. Ge alltid hö även om dom får gräs. Hö håller magen i trim.

vänj succesivt vid gräs annars blir det lätt problem med lös avföring och kan rent av dö om man har otur. min kompis hyperkänsliga kanin dog av en liten näve åkergräs.

Men finns där inte en massa besprutning i åkergräset??

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 848
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Roliga saker som barn säger