R

rattalskare

Har nu fått tag i en kanin bur och tänkte höra med er den är 75cm lång räcker det för en Dvärghermelin?

Sv: Kanin bur

... men hur kan uppfödare,veterinär,zooägare rekomendera den?

Sen beror det ju på hur mkt kaninen är ute också. Jag hade en bur av den storleken till min förra kanin (av hermelintyp) men hans bur stod öppen jämt så han hade eg hela köket som bur.

Hehhe! okej.

Ja den här kaninen kommer vara ute minst 5 timmar/dag skulle inte den buren räcka då?

Inte vet jag, jag är inte en av de. Fråga de istället varför de rekommenderar något under minimimåttet.
Kan även nämna att om kaniner bor i så liten bur hos uppfödare eller zooaffär så är det olagligt eftersom de är tvugna att följa måtten.

L80

Nej. Minsta längden för en kanin är 100 cm. Förutsatt att kaninen väger högst 3 kg då, annars ska den ju vara större.

Nej det är inte tillräckligt stort! Kaniner har stort rörelsebehov och behöver utrymme. I en sådan liten bur kan kaninen inte skutta. Även om du har en bur med minimimåtten (100x50) så behöver kaninen få vara ute flera timmar per dag. Helst bör buren vara ännu större, ju större destå bättre.

Lättast är att bygga en bur själv annars finns det nu stora inneburar att köpa som är 140x70 (finns även 120x60)..

Ja men kaninen får ju skutta ute nästan hela dagarna ju!

Hela dagarna? 5 timmar sa du. Det innebär 19 timmar i en bur utan att kunna röra sig ordentligt. Skitkul för en liten kanin att leva så.

Ja jag sade det ja! men efter en liten diskussion med morsan nyss så kommer han springa ute hela dagar ch bara vara inne när han vill eller när det är dags att gå i säng!

Jag syftade på att han ska få vara ute. Du skrev att han skulle springa fritt när ni är vakna, men med det burmåttet kommer ni få vara vakna mycket för att han ska få springa fritt tillräckligt...

Varför inte helt enkelt bara skaffa en tillräckligt stor bur?

Varför ska du skaffa kanin öht? Din mamma var väl väldigt anti vetten när råttan din blev sjuk, det krävdes ju en del för att få henne att ta råttan till vetten.

Och har man inte möjlighet att ta sina djur till vetten ska man inga djur ha.

Hur vet du det, hur kan du veta att hon fortsätter med det även i framtiden?

Tycker också 75 cm är väl litet...när jag fick min dvärgvädur så följde en bur med och den var 70 cm...när han sträckte ut sig i buren så nådde han från ena sidan till andra sidan. :-(...Även om han var ute och skuttade hur ofta som helst så var det i minsta laget. Nu har jag egenhändigt snickrat en egen bur :-)...Ska du köpa en bur så satsa på 120 burarna. Om du letar i olika affärer så märker du att man kan fynda på dom. Jag trodde att sådana stora burar kostade 1200:- eftersom det gjorde dom i min lokala djuraffär. Sedan när jag letade hittade jag allt från 600-800:-...och ganska ofta extrapriser på dom, dessutom körde en djuraffär bara stenkastet från mig en drive med 120 burar och sålde dom för typ 650:- en ganska lååång period. Pengamässigt så lönar det sig att köpa en 120 bur för 7-800 istället för en 75 cm bur för kanske 6-700:-...ytmässigt får du mer för pengarna med 120 cm. Sedan kan man fynda ännu mera genom privata annonser på tex blocket.

Senast ändrad:

Du behöver en bur som är absolut minst 100*50 cm, förutsatt att kaninen inte kan vara ute så gott som hela dygnet. Kolla på blocket så kan du hitta stora burar till riktigt bra priser.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
529
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: vinkelina
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama