sussisus
Trådstartare
Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och mjölkallergi + att det finns de som inte äter socker eller choklad.
Jag har frågat om jag ska göra en fruktsallad, men de vill absolut ha en kaka eller bullar av något slag.
Så jag funderar på hur eller om jag ska kunna fixa en Kanelbullesockerkaka med dessa ingredienser:
2 ½ dl strösocker
175 g smör
2 ägg
3 dl gräddfil
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
Fyllningen består av:
1 dl strösocker
3 msk kanel
2 msk smör
Vad ska jag ersätta gräddfil, smör, socker och vaniljsocker med?
Om jag ersätter ovanstående, blir kakan lika bra som originalet då?
Kan man ta grövre mjöl eller annat mjöl så blir kakan ännu nyttigare (dock går ju soja-/mandel-/kikärtsmjöl bort)?
Troligtvis är nötallergikern ledig, så det viktigaste är egentligen att ersätta sockret och mjölkprodukterna (denna gång i alla fall).
Jag har frågat om jag ska göra en fruktsallad, men de vill absolut ha en kaka eller bullar av något slag.
Så jag funderar på hur eller om jag ska kunna fixa en Kanelbullesockerkaka med dessa ingredienser:
2 ½ dl strösocker
175 g smör
2 ägg
3 dl gräddfil
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
Fyllningen består av:
1 dl strösocker
3 msk kanel
2 msk smör
Vad ska jag ersätta gräddfil, smör, socker och vaniljsocker med?
Om jag ersätter ovanstående, blir kakan lika bra som originalet då?
Kan man ta grövre mjöl eller annat mjöl så blir kakan ännu nyttigare (dock går ju soja-/mandel-/kikärtsmjöl bort)?
Troligtvis är nötallergikern ledig, så det viktigaste är egentligen att ersätta sockret och mjölkprodukterna (denna gång i alla fall).