kandarproblem....

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
någon som kan hjälpa till att förklara skillnaderna på olika kandarstänger och bridonger.. det finns ju s-formade, fasta skänklar, ledade skänklar osv.. har ett kandar nu med högst normala bett. normal tjock och lång stång och tredelad bridong. måste köpa nytt för pållen hatar dom. bara biter sig fast och drar. upplever att han tycker att det är för mycket i munnen... att det blir för oroligt. har ett rakt vanligt tränsbett med tungfrihet på tränset. någon som har någon bra ide eller komentar till det hela??

Tack Tack så länge :bow:

Sv: kandarproblem....

Det kan vara lite en smakfråga det där vad de gillar för bett.
Kolla i munnen på hästen för att se hur mycket plats den har. Kanske har du för tjocka bett?

Hur går den på bara bridongen?

Vad är det för tungfrihet på stången, om det är någon?

Enklast är nog att försöka låna bett i rätt storlek och testa dig fram. Så kan hästen tala om för dig vilket den gillar bäst.

han har inte så mycket plats i munnen så dom nya ska definitivt vara smalare. han går väl ok på bridongen men mycket bättre på det raka. hade varit jättebra att kunna låna bett och prova men jag vet ingen som har kandar utom jag... tyvärr..

Min häst blev jättetung i handen när jag ibörjan red med ett alldeles för tjocka bett... Hade då en tungfrihetsstång på 17mm och en bridong på 14mm... Sen fick vi låna stänger av Globus :) , testade 2 olika typer av tungfrihet och en rak. Min trivdes bäst på rak stång så vi köpte en 12mm rak stång ifrån Börjes och en 100mm bridongbett från Hööks! :bump: Funkar suveränt idag :love:

Det är bara att testa olika varianter - bäst är förståss om man kan låna, men annars kan man hitta hyfsat billiga kandarstänger begagnat, oftast i princip oanvända :idea:
Har du ngn tränare som kan hjälpa dig? Vad tror h*n skulle passa bäst?
Är alltid lättast att komma med idéer när man sett hästen irl.

Jag har 4 olika stänger som jag testat på min pålle, och är fort inte riktigt klok på vad han gillar bäst - fast i mitt fall är problemet att hästen blir för lydig på kandar.

Kan ju vara det att betten är för tjocka..
min häst går inte att rida på ett vangligt tjockt tredelat, men ett smalare tredelat ungefär som min bridong går han super på.
Säger som många andra här, försök låna och testa olika, du lär ju märka vad han gillar o ej..
kanske det finns nån ridsportbutik i närheten som lånar ut bett?

Min häst blev jättetung i handen när jag ibörjan red med ett alldeles för tjocka bett... Hade då en tungfrihetsstång på 17mm och en bridong på 14mm... Sen fick vi låna stänger av Globus :) , testade 2 olika typer av tungfrihet och en rak. Min trivdes bäst på rak stång så vi köpte en 12mm rak stång ifrån Börjes och en 100mm bridongbett från Hööks! :bump: Funkar suveränt idag :love:

låter som min precis.. är tung som f*n på kandaret.. försöker vara mjuk och lossa och lirka försiktigt men det går inte...

hur kunde du låna av globus?? pratade med min hästsport butik precis och dom lånar inte ut till någon...

Jag känner en av återförsäljarna och h*n var mkt villig att låna ut.

Förutom bettbyte så fixade jag lite med kandaret i sig. Jag har ett kandar med bridong och nosgrimsremmen ovanpå nackstycket - plus ett ludd om nackstycket.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 960
Senast: Ace
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida...
2
Svar
35
· Visningar
3 032
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar