Kandar Problem!!

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Jag och min lilla häst satt i dag och skulle rida på kandaret. Det gick skit denna gången också. Han bara lägger sig på bogarna och drar. På tränset går han jätte fint. Är supermjuk och lösgjord. Så fort han får kandaret i munnen blir han stenhård! Han tuggar mycket och skummar. Jag har ridit på kandar i flera år så det är inget nytt för honom. När jag tänker efter har han nog aldrig gått riktigt bra på det.
Båda beten är relativt smala pga att han har rätt liten mun och inte får plats med tjocka. Nu är det inte så att dom är trådsmala utan snarare rätt normala. bridongen är tredelad och stången har rätt låg tungfrihet och fasta skänklar. Jag har aldrig provat något annat på honom. Kanske är dags?? Finns det någon som har några tips och råd vore jag jätte tacksam. Måste ju få det att funka bra snart.

Mvh Johanna:confused:

Sv: Kandar Problem!!

Har själv aldrig ridit på kandar men det låter ju som om du borde prova några andra bett. Ta kontakt med tränare och be om tips också.
Tänker inte säga att du ska hålla dig till tränset, för jag förutsätter att du rider på kandar för at du tävlar de klasserna..

Det är ju alltid svårt att svara när man inte ser djuret i fråga... Men det låter ju onekligen som om att tillpassningen av kandaret inte är bra. Hur ligger betten i munnen? Sitter betten i lagom höjd så att de inte sitter för högt el. för lågt? Är kindkedjan korrekt spänd? Har du prövat att släppa stången helt (låta tygeln hänga) och bara rida på bridongen? Vad händer då? Utefter svaret så kan du också dra en bättre slutsats till var problemet ligger...
Men har du ingen duktig i din närhet som kan hjälpa dig?

Min gamla tränare passade in det till mig och sen dess har jag inte ändrat på det. I mina ögon ser det ut att sitta som det ska. Min nya tränare kommer upp på lördag så han får kolla då. Vill bara få lite klarhet i det nu..(det är många sömnlösa nätter till lördag). Jag rider alltid bara på bridongen, kortar jag stångtyglen lägger han sig bara ännu mer. Tror du att jag ska prova någon annan stång eller bridong?. På tränset går han på ett rakt tränsbett med tungfrihet och vanliga ringar. Det funkar jätte jätte bra. Vad rider du på för sort?

Min pålle går fin fint på kandar men när jag av en händelse var tvungen att byta ut min stång, så provade jag en rad olika stänger bla en rak stång, han reagerade otroligt starkt på dessa, trodde inte att kunde vara så stor skillnad på olika stänger!så ett tips kan vara att testa olika modeller av stänger o bridongbett, det finns ju en rad olika.
Lycka till!

Det verkar ju vara stången som är problemet, men vad är det svårt att säga utan att se hästen själv.
Men OM det är så att hästen inte tycker om/tycker att stången är för skarp pröva med sk. vippkandar, det har ingen hävstångseffekt.

Om han går bra på vanligt träns och går sämre när du satt på kandaret fast att du bara håller i bridongen så tror jag ju att det är ngt med betten som inte är bra... Men vad det är kan jag inte säga när jag inte ser er... Men kolla så att stången verkligen får plats inne i munnen så att den inte reser sig mot gommen. Men annars så är det nog som Soffie säger bara att prova med en annan stång och se om det blir bättre. Förhoppningsvis kan ju nya tränaren ge ett bättre svar. Kan du inte berätta sen vad han trodde? Eller du ska kanske inte rida på kandaret första gången?

Själv har jag en vanlig tvådelad bridong och en ytterst ordinär stång, normal tjocklek och tungfrihet, fasta och ganska långa skänklar. Köpte en annan stång för 1 år sedan som var lite tjockare och med ngt kortare skänklar men den gillade han inte alls!! Så det fick bli den gamla igen...

Visst kan det var så att det är läge att prova på andra kandarbett, men när den dagen kom, och det var dax för oss att börja rida på kandar, så bara kändes det pest och pina i ca 2 månader. Allting satt enligt konstens alla regler och betten passade, men det var helt enkelt den tid hon behövde på sig, för att lära sig kandaret.
Tror att endel av att vräka sig på i handen kan bero på en själv, man låter dem göra så för att man är X-tra försiktig då det är nytt för dem och då passar dom på......
Gjorde så attjag red med kandar för instruktör 1-2 ggr/ vecka en viss tid(tills det började kännas bättre) och nu börjar det bli riktigt kul!!! Längtar till våren då vi ska premiärstarta kandarklass!

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 561
Senast: Kristall10
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 020
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Jag har ett 15-årigt dressyrsto som jag har ägt i ett halvår. Hon är tävlad upp till mvs b:4 med föregående ryttare men utbildad högre...
Svar
2
· Visningar
1 035
Senast: Lisaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka