Kandar - Hur håller du tyglarna??

Deimion

Trådstartare
Hej! Hur håller du två tyglar när du rider med kandar eller annat tvåtygligt bett?

Tacksam frö svar! :laugh:

Sv: Kandar - Hur håller du tyglarna??

Bridongen som en vanlig tygel och stången nedanför lillfingret.

bridongen som vanlig tygel mellan ring och lillfinger. Stången mellan lång och ringfingret.

jag har bridongtygeln utanför lillfingret och stångtygeln mellan lill och ringfingret.

4 svar och alla olika. Ja, känn efter vad du trivs med själv.

Bridongtygeln som vanlig tygelfattning, och stångtygeln två fingrar upp.

Oj, det var många olika varianter av svar... Ska prova dem idag när jag ska rida. Tack! Själv rider jag bridongen på vanlig fattning (lill och ring) och stången mellan ring och lång. :) Ett snäll upp

Idag blir det hoppträning men ska rida med pelham på två tyglar.

Jag har ytterligare en variant:
bridongen mellan långfinger-ringfinger
stången mellan ringfinger-lillfinger
Jag rider på pelham med två tyglar.

Jag har bridongen mellan ring o lillfingret och stången längst ner :)

En stilla undran: Varför har flera stångtygeln längt ut? Så att det är den som verkar mest? Detta har jag inte sett någonstans, men här är flera som skrivit att de håller så. Jag trodde det var felskrivning först, men eftersom flera skriver samma sak så var det nog rätt skrivet.
Kan ni som håller tyglarna så förklara varför??
(missuppfatta inte detta nu. Det är inte kritik. Jag vill bara veta varför? Vad är syftet?)

Även jag har bridongen som vanligt mellan lill och ringfinger. Stången ett snäpp upp mellan långfinger- och ringfinger. För att inte få så skarp verkan på stången.

Jag rider också på det sättet - bridongen som vanligt och stången ett snäpp upp - jag kan även flytta upp stången ytterligare ett steg om jag vill inverka minimalt med den.

En stilla undran: Varför har flera stångtygeln längt ut? Så att det är den som verkar mest? Detta har jag inte sett någonstans, men här är flera som skrivit att de håller så. Jag trodde det var felskrivning först, men eftersom flera skriver samma sak så var det nog rätt skrivet.
(missuppfatta inte detta nu. Det är inte kritik. Jag vill bara veta varför? Vad är syftet?)

det började jag med reagera över
rider med bridong mellan ring- och lillfinger och sen stången mellan ring- och långfingret

Jag har bridongen som en vanlig tygel och stången på 'utsidan' av lillfingret, anledningen är att jag inte vill behöva höja handen nåt för att få stången att verka som jag annars tycker man behöver i andra fattningar, med denna så kan jag bara vinka handen väldigt lite så komemr stången i verkan, dock så har jag stångtygeln ganska löst så att den iten påverkar sålänge jag inte vinklar, så därför så blir det INTE i mitt fall att jag vill att stången ska verka mer.

Jag gilalr detta sätt för två anledningar:

1) jag kan rida precis som vanligt med vanliga bridong tygeln, i princip.

2) jag kan göra en pytteliten vinkling med handen, elelr snarare bara lillfingret, för att stången verkar, och när jag inte gör det så verkar den itne direkt nåt.

Så det är ju för att för mig är det praktiskt :)

Men alla har ju oliak sätt och så länge det funkar bra och man trivs liskom...jag tykte det här sättet var det lättaste när jag först lärde mig, eftersom man itne behöver ändra mycekt och det bara är med lillfingret jag använder stången, snarare än med handen, så det passar min ridstil (dvs. små hjälper)

Jag fungerar nog likadant som du fast jag har tyglarna ett finger högre upp.
Ska faktiskt prova med den andra fattningen (stångtygel överst) bara för att känna skillnaden.
Det kanske är hur bra som helst eller så blir det pannkaka och då är det ju bara att fortsätta som jag alltid gjort.

hihi ja det är ju bara att prova, jag har ridit med stångetygeln där jag ahr vanlig tygel och sen vanlig 'längst ner' också, men som jag har mina händer så ligger vikten inte på den tygeln jag har längst ned 'utanför lillfingret', och ajg vill ju självklart ha mest vikt/inverkan i bridongen så det gillade jag inte ;)

Har även provat med annan fattning, att ha bridongen som 'vanligt' men stången 'högre upp' i handen, men gillade inte det helelr pga. att jagn tyckte det var svårt att påverka stången utan att påverka bridongen, men som sagt det är nog väldigt individuellt så ta det som funkar för dig och hästen ehlt enkelt, beror ju på hur hästen är riden också såklart.

Jag har stången under lillfingret då den för mig gör minst där, jag behöver bara vinkla handleden liiite nedåt eller vicka på lillfingret.

så håller jag också. vill ha tränstygeln på "vanlig" plats, känns som man är mest känslig där. och då måste stången ligga ett snäpp högre.

tycker inte om fatningar där stången är nedanför bridongen, även om många dressyrryttare rider så. vissa har tom hela handen mellan tyglarna, och stången längst ner. :crazy:

Gör det nåt om jag frågar varför du inte tycker om fattningar där stången är nedanför bridongen? *nyfiken*

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 588
Senast: Roheryn
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka