Kan valp växa för fort pga voh?

fijja

Trådstartare
Hej!
Nu kommer ju min valp hem om ca 2 v. Den är uppfödd på ett bra torrfoder men jag vill helst ge färskfoder, och då vom og hundemat som mina andra går på.

Nu har jag fått höra att det ska vara för kraftigt för valpar och att det gör att dom växer alldeles för fort.
Risken är då detta (enligt en veterinär):
"En valp som får för mycket mat kan växa för fort och få både OCD, HD, AD o panosteit. Men bara om de har de gener som ger dessa sjukdomar. Utan den ärftliga belastningen blir de inte sjuka, men om de har dessa sjukdomsgener kan man minska risken för sjukdomarna genom att hålla dem slanka redan från 8-10 veckors ålder när höftlederna börjar anläggas/förbenas och formas och hela hundens uppväxt."

Nu skriver ju den veterinären om 'för mkt' mat, men denna text kom upp när det diskuterades att ge voh till valp.
I mina öron låter det dumt, att en fodersort får dem att växa för fort, trots rätt mängd av maten.

Så, har ni några åsikter?

Hej!
Nu kommer ju min valp hem om ca 2 v. Den är uppfödd på ett bra torrfoder men jag vill helst ge färskfoder, och då vom og hundemat som mina andra går på.

Nu har jag fått höra att det ska vara för kraftigt för valpar och att det gör att dom växer alldeles för fort.
Risken är då detta (enligt en veterinär):
"En valp som får för mycket mat kan växa för fort och få både OCD, HD, AD o panosteit. Men bara om de har de gener som ger dessa sjukdomar. Utan den ärftliga belastningen blir de inte sjuka, men om de har dessa sjukdomsgener kan man minska risken för sjukdomarna genom att hålla dem slanka redan från 8-10 veckors ålder när höftlederna börjar anläggas/förbenas och formas och hela hundens uppväxt."

Nu skriver ju den veterinären om 'för mkt' mat, men denna text kom upp när det diskuterades att ge voh till valp.
I mina öron låter det dumt, att en fodersort får dem att växa för fort, trots rätt mängd av maten.

Så, har ni några åsikter?
Mängden mat har betydelse men balansen är viktigare. Men visst minskar man risken med rätt utfodring.

Inte växa för fort, men som med allt annat foder måste man se upp så valpen inte blir fet.
Min yngsta (nu 3 år) är uppfödd på VoH och hon är perfekt i kroppen och växte i lagom takt och hölls slank. :)

Mängden mat har betydelse men balansen är viktigare. Men visst minskar man risken med rätt utfodring.

Jag förstår att man ska vara noga med mängden mat och ett bra foder och att se till att hålla hunden slank.
Frågan var om just voh är för 'kraftigt' och gör att valpen växer för fort.

Liknande trådar

Hundhälsa Suck! Har varit på djursjukhus med min hund för hans kliande öra och viss kläda på kroppen. Nu verkar allt som att det är foderallergi...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 481
Senast: Rose
·
Hundhälsa Ni som är foderkunniga. Vad anser ni om att ge Vom og hundemat till valpar? Det rekommenderas väl att inte ge en högra Ca/P-kvot än...
Svar
11
· Visningar
4 129
Senast: nilie
·
Hundhälsa Detta är verkligen jättepinsamt för mig att berätta :o, och jag känner mig redan jätte jättedålig som lyckats få till det så knasigt...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: Golddigger
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama