Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klåda och infektioner är inte ovanligt vid obalanser.
Trots detta gissar oftast veterinärer på just allergi.
Vom og Hundemat har ett ganska lågt innehåll av järn och zink.
Även relativt dåligt med aminosyror, då kyckling och vom är fattiga på dessa. (Innehåller inget rött muskelkött.)
Att det även innehållit rå äggvita har get en del hundar hudproblem.
Nu har de valt att koka ägget, men tyvärr färsämras ju äggulan då den tillagas.
(Bäst hade varit att tillsätta endast rå äggula, men det kräver nog för mycket arbete.)
Att det även innehållit rå äggvita har get en del hundar hudproblem.
.
Detta är lite intressant, då jag delvis ger VoH. Min ena hund får Bravo då VoH helt enkelt är för fett för henne och hon går upp i vikt på pyttegiva. Denna hund fungerar utmärkt på Bravo och har super pälskondition mm. Min andra hund däremot får VoH och då främst för att Bravo ger henne för mjuk avföring (vilket gör att hon inte tömmer analsäckarna) och hon behöver mer fett. Dock har denna hund periodvis lite mjäll i pälsen och torr hud - och torr hud borde man inte få av VoH egentligen med tanke på fetthalten...
Nu ger jag mina lite tillskott av Immun, men frågan är om jag även ska ge lite extra av t ex nötfärs. VoH exklusive var en tanke, men det är ju inget muskelkött alls i den ?!
Har börjar fundera på att istället köpa KLASS köttmix och blanda själv, för jag tycker fortfarande inte det finns ett färdigt foder som passar helt - jag vill egentligen ge rött kött då hundarna helt enkelt tycker det är godare. Eller nu får ju den ena det då det fungerar (Bravo vilt med vom) men vill ge båda rött kött och dom andra färskfodren med rött kött i är det så förbaskad med fibrer i ?! Har dock ännu inte provat Nordics nya då jag vill veta analysen först.
Du tänker helt rätt!
Och Exklusiven innehåller som du sett inget muskelkött att tala om. (Det var uppmärksamt. Få noterar det.)
Du har ju vana och kunskap att sätta samman egen kost, så om du byter ut ett par mål/vecka mot hemmablandning baserat på vilt, nöt eller ev lamm så bör du få en bättre kost. Vilt är ju det bästa för att täcka upp med så bra aminosyror som möjligt. "Odlat" kött blir allt fattigare på dessa.
Jag föredrar också VoH med ris.
Tycker framförallt att den har bättre fördelning mellan de energigivande näringsämnena.
I alla fall till normalaktiva hundar. (Det är absolut inte bara lämpligt för "soffpotatisar" som de antyder.)
Du kan använda alla de tillskott du nämnde, men det enklaste och billigaste är "Laga mat". Ett enda tillskott som täcker allt.
Men vill du göra slut på Immun-burken, så ge den och ex benmjöl (eller ren kalk).
Laga mat är avsedd för hundar utan större problem, som man vill ge egenblandad mat till. Immu har lite spets på de näringsämnen som man behver höja upp då hunden har fått problem av något slag. Ex med infektioner.
Jag föredrar också VoH med ris.
Tycker framförallt att den har bättre fördelning mellan de energigivande näringsämnena.
I alla fall till normalaktiva hundar. (Det är absolut inte bara lämpligt för "soffpotatisar" som de antyder.)
Får jag fråga vad du har för utbildning/kunskap inom ämnet och var du tar dina källor ifrån?
Du är medveten om att det du skriver här i tråden delvis går emot vetenskaplig forskning, innehåller en del rena faktafel och att du ifrågasätter hela veterinärkårens kunskap och metoder inom ämnet?
Start mix ersätter "Valp". Nytt namn på burken.
Valpar har ju ett lite större behov av aminosyror mm, då de ska bygga upp en väl fungerande kropp. Även flera vitaminer och mineraler är lite högre till den växande hunden.
Detta ges med fördel till ex ett färskfoder (eller en komplett meny vid hemlagat) om man vill ge det från att valpen är helt liten.
Men ska man laga egen mat till valpen krävs att menyn i grunden är genomtänkt.
Start Mix täcker inte upp en kost helt utan brosk/ben eller annan kalciumkälla.
Då är det Laga mat man ger.
En eliminationsdiet ska t ex endast innehålla en kolhydrat och ett protein. Inget annat. Man behöver inte komplettera med något under en 8-veckorsperiod på en vuxen hund. Den behöver inget extra kalcium eller extra fett.
Ger man ett färdigt allergifoder behöver man inte heller komplettera med någonting.
Hur vanligt är det med hudproblem pga vitamin/mineralbrist? Inte vanligt. De hudproblem som förknippas med a-vitaminbrist samt zinkbrist förekommer väldigt sällan och för det mesta endast inom vissa raser (cocker eller husky tex). Det har sällan med utfodringen att göra utan det är andra processer som ligger bakom. Samt att de två sjukdomarna nästan aldrig orsakar klåda (som är det vanligaste symtomet vid allergi) så det finns liksom ingen anledning för en veterinär att fråga om obalanser i utfodringen om man har en allergihund framför sig då den kliniska bilden skiljer sig.
Eliminationsdiet är den enda tillförlitliga metoden idag för att utreda foderallergi (om den görs på rätt sätt). Blodprov/pricktest är tillförlitligt vid positiva reaktioner för att identifiera rätt omvärldsallergener testen görs på rätt sätt.
Syra/basrubbningar ger inte hudsymtom. Järnbrist hos hund ger inte heller hudsymtom så även det är irrelevant i denna tråd varför jag inte tagit upp det heller.