Kan täckad häst vara utan täcke nu?

ponnymother

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga tråden, ligger den fel får den gärna flyttas!
I vårt stall finns det en shettis och en nordsvensk som båda har täcken nu, nordsvensken dock för det mesta ofodrat regntäcke, och shettisen regntäcke ibland och vintertäcke ibland. Båda har vinterpäls. Min undran är om man i mitten av februari och framåt kan låta dom vara utan täcke vid väder (alltså inte vid sträng kyla, isiga vindrar eller blötsnö) när stallägarna åker bort och jag ska ta ut dom? Nordsvenskens ägare säger att han kan vara utan täcke men det är stallägaren som tar ut dom, och klär på dom.

Sv: Kan täckad häst vara utan täcke nu?

Skulle nog påstå att de inte behöver något täcke alls redan nu, har själv en påklädd ras i islandshästen. Täcke får de vid nederbörd, blåst och få + grader, i annat fall blir de på tok för varmt trots att de är klippta.

Det tycker ju jag med, att dom inte behöver täcken! Men vill ju inte att dom ska bli sjuk, eftersom dom är van att täckas! Men jag sköter stallet i en månad ;)

Ett ofodrat regntäcke gör hästen kallare eftersom det tynger ner pälsen så den förlorar sin funktion. Så nordsvensken har det bättre utan täcke eftersom den då själv kan reglera temperaturen.

Shettisen tror jag garanterat klarar sig utan täcke såvida den inte är sjuk eller liknande.

Ett ofodrat täcke gör att pälsen inte kan resas. Bättre att vara utan om det inte spöregnar.

Båda dessa raser brukar ha underull som sällan blir blöt.

Håller med fullständigt! Men stallägaren, som äger den tvååriga shettisen har ju haft travhästar i hela livet, jag är ju bara en ponnymamma som haft ponnys i tio år...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: ako
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 429
Senast: mackan
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka