Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

S

stallet

En massör gick igenom min häst (islandshäst) Hon hittade små vätskeansamlingar runt några muskler runt bogbladet som också ömmade något. Fanns också en liten svullnad.
Hon tyckte att vi skulle sluta med havret eftersom hon trodde att problem berodde på för mycket protein i födan. Vårt hösilage har en något hög proteinhalt.
JAg tycker att hästen behöver havret för energin skull. Han blir piggare av det. Finns det någon annan kraft jag kan ge honom som inte innehåller så mycket protein men ånda har pigghetseffekten.
Tacksam för råd
 
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Ge betfor och majsolja! Det är bra energi = fett o fibrer. och låg halt frotein i betforn, olja innehåller bara energi ca: 3,5mj.per 100g :smirk:
 
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Normalt sett så brukar grovfoder räcka om det går att täcka energibehovet med bara det. Energi är energi, oavsett vilket foder det kommer från, sas. Och proteinöverskott från grovfoder anses ju inte vara något skadligt, tänk bara på vilka kvoter vanligt, färskt gräs på betet har...

Men vissa hästar "går igång" mer på havre, så är det bara. Det tillför ju dock mer energi och protein, som hästen kanske egentligen inte har nytta av. Överskott alltså...

Betfor, olja och Krafft Ponny är foder som ger mer energi än protein, dvs de sänker kvoten i totalfoderstaten. Oljan är ren energi.

Om du vill kan du skriva ut analysvärdena på höet och nuvarande foderstat, så kan du få hjälp att rätta till den om det behövs.
 
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Analysen på hösilaget är.-
Torrsubstans 56
Smältbart protein 31
Energi 5,2
Ca 4,9
P 1,2
Mg 1,3
K 10,1
Sedan får han 6 dl havre, 1,5 dl betfor, 1 dl kli, mineralblå, vitlök, biotin.
HAn får ca 10 kg hösilage om dagen.
Kraften får han endast om vi ridit honom, vilket vi gör 5-6 ggr i veckan.
Vi har en islandshäst- modell stor-
Tacksam om du kan hjälpa mig.
Du skriver olja, vilken typ av olja,?? Vi har gett honom fiskleverolja, men slutat med det.
Christina
 
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Den foderstat du ger nu ger ungefär 56 MJ och en kvot på ca 6, så du har knappast ett överskott på protein.
Detta hösilage är perfekt att ge ensamt, det enda som behövs är en massa fosfor, eftersom höet har en Ca/P-kvot på lite drygt 4... :crazy:

Jag tror inte att det går att lägga till olja utan att hästen blir fet, så är det så att du tycker att hästen blir "havrepigg" så är det just havre du ska ge. Men som sagt, det borde inte behövas egentligen med de värdena på silaget. :)

Nu skrev du inte hur mycket Miner Blå du ger, men det är inte ett bra mineralfoder till ditt grovfoder, det innehåller för mycket kalcium.
Fosforbalans passar bättre att ge.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Appråpå ca/p kvoten.. Jag har ett hö med jättehögt ca värde och nprmalt fosforvärde. Kvoten ligger på drygt 4-5. Fosforbehovet är dock täckt, behöver jag koplettera med något annat då? Ger inga mineraler.
 
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Om Ca-överskottet kommer från grovfodret och P-behovet är täckt ska det inte vara någon fara med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Tack för hjälpen! Jag ger inte så mycket Mineral Blå, JAg tog över "menyn" av förre ägaren och de hade ju också ett annat hö.
Hur mycket fosforbalans skall jag ge??
Då kan ju vätskesamlingarna inte bero på proteinöverskott som massören sa.
Hälsningar Christina
 
Sv: Kan proteinrikt foder ge svullnader och vätskeansamlingar

Det räcker med 2 mått Fosforbalans för att täcka hästens behov av fosfor.
För att få ner Ca/P-kvoten till 1.8 krävs 6 mått, men det är inte helt nödvändigt eftersom du ger såpass lite kraftfoder. Jag skulle nog inte bry mig om att göra det iaf...

Om du vill ta bort kraftfodret helt kan du ge 11 kg hösilage och 2 mått FB itsället, det ger ca 57 MJ.
Självklart kan du fortfarande blanda mineralfodret i nån dl betfor, det gör ingen skillnad i foderstaten.

Angående vätskeansamlingarna så skulle nog jag be ytterligare en människa titta på hästen, det kan hända att de hittar olika saker...

Eller så är det så att ditt foder innehåller något litet ämne som gör att hästen får dessa problem. Jag tror inte att det är ett generellt proteinöverskott iaf, men helt säker kan jag ju aldrig vara, såklart! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 831
Senast: orcide
·
Foder & Strö Som topic lyder. För att kompensera vårt hösilage och för att inte behöva ge extra mineraler så tänkte jag se om de finns foder som...
Svar
4
· Visningar
893
Senast: HannaZ
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp