Kan överben försvinna?

H

hon_med_skäcken

Jag har en lånehäst som jag haft i ett år. Jag har ett minne av att han hade ett överben på någon utav frambenen. Men nu när jag skulle kolla igen så var de borta..:o :confused: tänkte om de kunde gått bort eller om jag bara har fantiserat mig ett överben?

Sv: Kan överben försvinna?

nej, ett överben kan inte försvinna av sig själv då det är just ben.

Jag har aldrig hört talas om överben som förvinner, men när jag läste på lite extra i höstas pga att Elvira fick överben på betet så hittade jag en artikel i Ridsport där det stod att de kan försvinna.

Det stod om just de överben som kan uppkomma nästan oförklarligt på unghästar fast de inte ansträngs, men att de kan bero på att det varit extremt torrt och hårt i marken. Dessa överben skulle tydligen försvinna av sig själva efter ett par år, märkligt nog...
Tyvärr var det ingen lång artikel, utan mest detta konstaterande.

Elviras överben har faktiskt minskat något, tycker jag. Eller så har hon "växt i" dem...:angel:

tipsade i en tråd om en salva mot åderbråck (på människor) som visat sig fungera även på gallor, den sägs även hjälpa just mot överben...ska se om jag kan komma på namnet:)

Överbenet min ponny hade försvann. Hon fick det som unghäst, när hon var kanske 4, sen nu när vi sålde henne som 7-åring var det borta.

Var antagligen ett sådant överben som Pinky nämnde.

Som alla redan har svarat så kan vissa överben försvinna andra kan inte det. De som brukar försvinna är de som kan uppkomma på unghästar vid något som liknar överansträngning som torr hård mark m m. De som blir kvar är de som kommer av en skada på den yttrehinnan på skelettet ofta genom ett slag/smäll. Man kanske kan kalla det för början till ett benbrott men benet går inte av eller spricker. Då kommer det att bildas bråsk vid skadan som med tiden omvandlas till ben precis som när ett benbrott läker. Dessa försvinner inte vad man än gnider in dem med.

jo, visst kan dom försvinna... min 30åring har haft, lindar men back on track på natten, skydd vid ridning o hennes har gått tillbax... tar lite tid....

jepp de kan försvinna. Min har också fått det av oförklaring anledning.. Med bot på natten så börjar överbenet gå tillbaka :)

det utalas ungefär horoduidsalva. den är jättebra mot olika vätskeansamlingar. har blivit rek. av vet. att smörja den salvan på hästen då det blivit svullnad efter tex. en spark eller när det blivit reaktion (svullnad) av spruta. men ett RIKTIGT överben (dvs. inte svullnad) tar ingen salva i värden bort, det får man i så fall bränna bort.

jag undrar om det många i tråden skriver om som blivit bättre/gått ner är "remonthälta"(är ingen hälta) det börjar med överansträngd benhinna (svullnad) strax under framknäna på in sidan av frambenen, och det kan bli rätt stora "bulor" som kan gå ner när inflammationen i benhinnan går över, men oftast efterlämnar det ett överben som är en förstärkning på benet-helt ofarligt. drabbar oftast unga hästar pga. tex. överansträngning eller felaktig inskening.

skulle ett riktigt överben gå att "smörja/linda" bort så hade vi ju en enkel lösning på alla möjliga pålagringar som tex. K.S

Senast ändrad av en moderator:

det är den salvan som liten_busig rek. mot gallor i en annan tråd. och gallor är ju en ansamling av vätska, så det kan säkert funka ;)

Min pålle har fått två överben av sparkar i hagen. Dom ska tydligen unna försvinna med åren, och det går snabbare om man lindra över natten och linementerar så blodcirkulationen ökar.
I övrigt måste jag bara säga att hagkompsien är jättdum, men det är synd om honom eftersom han aldrig rids, eller blir omhandtagen om, och knappast får gå ute heller:( Var bara tvungen att skriva det...

det är den salvan som liten_busig rek. mot gallor i en annan tråd. och gallor är ju en ansamling av vätska, så det kan säkert funka ;)

exakt den :bow: fick den rekomenderad av en som är kunnig inom hästsjukvård...kul att fler verkar ha positiva upplevelser av den:D jag vet som sagt inte om det hjälper mot just överben men jag hörde det av samma som rek. den mot gallor;)

hirudoid heter salvan.
bra på "blåmärken (blödningar) och svullnader". vi ha anv den på gaffelband.

Min hästs överben har försvunnit. "Glömde bort" det i ca 1 år och då jag kom ihåg det igen så var det borta.

Är denna salva receptbelagd? Verkar vara en bra salva att ha hemma i hästapoteket.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 535
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka